Odmiany trialu rowerowego
Istnieją trzy odmiany trialu rowerowego. Miejska wersja tego sportu jest obecnie najbardziej popularna. Polega ona na pokonywaniu na specjalnym rowerze wyznaczonej trasy w środowisku miejskim. W tym przypadku przeszkodami są murki, schody, ławki, poręcze, rampy, itp.
W trialu górskim zawodnik ma do przejechania trasę, na której przeszkody są w pełni naturalne, np. kamienie, konary, skałki.
Odmiana enduro polega z kolei na przejechaniu toru, który jest w całości stworzony sztucznie, gdzie występują różnego rodzaju rampy i skocznie. Należy pamiętać, że żadnej przeszkody nie można dotknąć nogą, ani podpierać się elementami roweru: ramą czy kierownicą.
Sprzęt do trialu rowerowego
Pojazd, który wykorzystuje się w trialu rowerowym, musi być specjalnie przystosowany. Podstawową cechą odróżniającą go od tradycyjnych rowerów jest głównie brak siodełka lub siodełko nisko zawieszone nad tylnym kołem. Dlatego rama i pedały jednośladu do tej dyscypliny sportu muszą być bardzo wytrzymałe. Konstrukcja roweru jest zwarta i posiada wzmocnienia.
Wielkość kół takiego pojazdu może być różna. Najczęściej spotyka się te 26 calowe. W obiegu znajdują się również koła 24 calowe i 20 calowe. Ich obręcze są wykonane z trwałych materiałów, bardziej odpornych na uderzenia i wgniecenia.
Pedały w rowerach trialowych są bardzo trwałe i powinny cechować się dużą powierzchnią i przyczepnością. Lepsze trzymanie się buta do pedała zapewniają ząbki lub piny.