Elektroniczny dostęp do księgi wieczystej, a jej odpis

Data: 24-04-2023 r.

Każdy, kto zna numer księgi wieczystej może zweryfikować jej treść za pośrednictwem portalu udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Określone działy, czy nawet całą księgę wieczystą można także wydrukować. Trzeba jednak pamiętać, że taki wydruk nie jest dokumentem - choć także on-line można złożyć wniosek o wydanie dokumentu. 

Dostęp do informacji zawartej w księgach wieczystych jest bezpłatny - każdy, kto zna numer KW konkretnej nieruchomości, może przeglądać jej zawartość i zweryfikować aktualną treść księgi wieczystej on-line. Dostępna jest także pełna wersja KW obejmująca poprzednie wpisy. Tę formę weryfikacji można jednak wykorzystać tylko do własnych celów prywatnych. Aby posłużyć się informacją zawartą w księdze wieczystej np. podczas zawierania umowy sprzedaży nieruchomości, konieczne jest skorzystanie z dokumentu, a takim nie może być jedynie wydruk z ogólnodostępnego systemu teleinformatycznego. 

Ważne: Zgodnie z art 364 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, wydruk treści wyświetlanych w trybie przeglądania księgi wieczystej nie posiada mocy dokumentu wydanego przez sąd. 

Odpis ksiąg wieczystych, wyciąg z księgi wieczystej oraz zaświadczenie o jej zamknięciu można uzyskać składając wniosek do Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych. Wniosek może być złożony w tradycyjnej papierowej formie, można jednak wykorzystać w tym celu system teleinformatyczny dostępny na oficjalnej stronie internetowej. 

Ważne: Choć odpis, wyciąg i zaświadczenia wydawane przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych są udostępniane przez system do samodzielnego wydrukowania, to takie wydruki mają moc dokumentów wydawanych przez sąd. Warunkiem jest jednak posiadanie przez nie cech umożliwiających ich weryfikację z danymi zawartymi w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych. 

Składany on-line wniosek należy opłacić. Wykorzystywany jest do tego system ePłatności, prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Można skorzystać z płatności za pomocą BLIK, za pomocą karty płatniczej lub przelewu elektronicznego. Do kwoty płatności operator dolicza także prowizję za usługę. Potwierdzenie płatności musi nastąpić w ciągu 20 minut od chwili zaakceptowania wniosku - w innym przypadku sesja wygasa. 

Aby złożyć wniosek elektroniczny wystarczy posiadać prawidłowy numer księgi wieczystej i podać adres e-mail. Samo składanie wniosku nie wymaga podawania żadnych innych danych. Na wskazany adres mailowy zostanie wysłany link, pod którym będzie dostępny m.in. dokument do samodzielnego wydruku. 

Ważne: Dokument jest dostępny pod linkiem przez 14 dni od jego wygenerowania. 

Źródło:

Informacja udostępniona na oficjalnej stronie internetowej poświęconej Elektronicznym Księgom Wieczystym prowadzonej przez Ministerstwo Sprawiedliwości - portal ekw.ms.gov.pl
Ustawa o księgach wieczystych i hipotece - tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 146

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Prowadzenie książki obiektu budowlanego

pobierz

Badanie stanu prawnego nieruchomości

pobierz

Niedozwolone klauzule w umowie pośrednictwa

pobierz

Ustanawianie urządzeń przesyłowych na gruntach

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42896 )
Array ( [docId] => 42896 )