Przewóz olejów odpadowych tylko po zgłoszeniu do rejestru

Data: 17-05-2017 r.

Dnia 18 kwietnia 2017 r. weszła w życie ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Wprowadziła ona nowe wymagania dotyczące przewozu drogowego towarów wrażliwych (czyli m.in. olejów odpadowych). Jak wygląda teraz taka procedura?

Zgodnie z przepisami ustawy towarami wrażliwymi są:

 
  • paliwa silnikowe i ich pochodne, paliwa opałowe, oleje smarowe i preparaty smarowe, które mogą być wykorzystane jako dodatki do paliw silnikowych oraz oleje odpadowe,
  • wyroby zawierające alkohol etylowy (odmrażacze na bazie alkoholu etylowego, rozcieńczalniki i rozpuszczalniki),
  • alkohol etylowy całkowicie skażony,
  • susz tytoniowy.

UWAGA! Systemem monitorowania objęty jest przewóz wszystkich rodzajów olejów odpadowych z kategorii PKWiU 38.12.25 i pozycji CN 2710 (według tzw. nomenklatury scalonej), których masa brutto przesyłki przekracza 500 kg wagi lub 500 litrów pojemności. Towary o mniejszej wadze i objętości nie są objęte monitoringiem.

Według nowych przepisów zostanie utworzony elektroniczny rejestr zgłoszeń, prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. A zatem przewóz wymienionych wyżej towarów będzie możliwy tylko po uprzednim zgłoszeniu do tego rejestru. Zgłoszenia musi dokonać ten, kto wysyła towary, podmiot odbierający towary i przewoźnik.

Przewóz będzie można rozpocząć dopiero po otrzymaniu numeru referencyjnego, który będzie ważny tylko przez 10 dni od dnia jego nadania. Jeżeli numer wygaśnie w trakcie przewozu, nie będzie można tego przewozu kontynuować. W dalszą drogę będzie można wyruszyć dopiero po przesłaniu nowego zgłoszenia i uzyskaniu nowego numeru referencyjnego.

Za brak zgłoszenia przewozu towarów osobie, która wysyła lub odbiera towar, grozi kara pieniężna w wysokości 46% wartości netto przewożonego towaru podlegającego obowiązkowi zgłoszenia, nie mniej niż 20 tys. zł. Natomiast przewoźnikowi za brak zgłoszenia grozi kara pieniężna w wysokości 20.000 zł.

Ustawa ma uszczelnić system podatkowy w Polsce i ułatwić wyłapywanie i przedsiębiorców, którzy nie płacą VAT. Kontrolę przestrzegania obowiązków wynikających będą sprawować funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej. Natomiast do kontroli przewozu towarów będą upoważnieni funkcjonariusze policji, Straży Granicznej oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

UWAGA! W razie awarii systemu rejestrowego lub przerwy technicznej, podmioty obowiązane do dokonania zgłoszenia przewozu towarów wrażliwych będą mogły skorzystać z procedury awaryjnej i dokonać zgłoszenia na dokumencie zastępującym zgłoszenie, przesłanym do wyznaczonego organu Krajowej Administracji Skarbowej. W takim przypadku uzyskają one od właściwego organu potwierdzenie przyjęcia tego dokumentu.

Rafał Kruk specjalista ds. gospodarki odpadowej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40358 )
Array ( [docId] => 40358 )