Wymieniasz oświetlenie w firmie? Sprawdź, komu przekazać zużyte lampy

Data: 01-02-2017 r.

Stare świetlówki zaliczają się do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jest kilka sposobów ich zagospodarowania, a to, który wybrać i jak zaklasyfikować takie odpady, zależy przede wszystkim od przeznaczenia źródeł światła. 

Źródła światła, zwane potocznie świetlówkami, w większości przypadków będą zaliczały się do sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, nawet wtedy, gdy używa się ich do oświetlania wnętrz biur czy hal (np. lampy fluorescencyjne). Wyjątkiem są świetlówki produkowane wyłącznie na użytek profesjonalny, np. lampy medyczne czy solaryjne.

 

Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych musi zorganizować system umożliwiający legalne pozbycie się tych odpadów (np. sfinansować odbiór od zbierających zsee, przetwarzanie, odzysk i unieszkodliwienie zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych).

Ponadto ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zobowiązuje dystrybutorów do nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży, o ile zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt sprzedawany. Jeśli dystrybutor dostarcza sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych na miejsce do klienta, musi nieodpłatnie przyjąć w miejscu dostawy sprzęt tego samego rodzaju (który pełnił te same funkcje, co sprzęt dostarczony). Dlatego jeśli przedsiębiorca kupuje nowe świetlówki, może u tego samego sprzedawcy oddać zużyte lampy.

Gdzie zwrócić profesjonalne lampy

Jeżeli przedsiębiorca korzystał z profesjonalnych lamp (czyli posiada zużyty sprzęt inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych), powinien skontaktować się podmiotem, który te lampy wprowadza rynek. Wprowadzający powinien wskazać przedsiębiorcy sposób postępowania (często organizuje on odbiór zużytych urządzeń i przekazanie ich do utylizacji), bo podobnie jak w przypadku wprowadzającego sprzęt dla gospodarstw domowych, on też musi zorganizować i sfinansować zbieranie, przetwarzanie, odzysk, w tym recykling, i unieszkodliwianie zużytego sprzętu pochodzącego od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe.

Inne rozwiązanie

Zużyte świetlówki można też przekazać firmom profesjonalnie zbierającym odpady tego typu. W każdym województwie działają punkty zbierania zużytego sprzętu, a informację o nich można znaleźć w rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska lub w urzędach gmin. Zbierający zużyty sprzęt ma obowiązek przyjąć zużyty sprzęt, niezależnie od jego rodzaju (oczywiście zgodnie z posiadanym pozwoleniem na zbieranie odpadów) i ilości, w tym co najmniej nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych.

Obowiązki wytwórcy

Nie wystarczy jednak pozbyć się zużytych lamp. Trzeba jeszcze dopełnić obowiązków formalnych, do których należy bezwzględnie prowadzenie ewidencji odpadów. Aby wskazać, na kim spoczywa ten obowiązek, trzeba najpierw ustalić, kto jest wytwórcą odpadu. Jeżeli przedsiębiorca sam wymienia zużyte świetlówki, to on jest wytwórcą odpadu i ponosi za niego pełną odpowiedzialność, jeżeli robi to firma świadcząca usługi w zakresie konserwacji czy naprawy oświetlenia, to zakłada się, że ona jest wytwórcą odpadu, chyba że umowa o świadczenie usługi pomiędzy podmiotami stanowi inaczej.

Ewidencję odpadów prowadzi się z zastosowaniem m.in. karty przekazania odpadów (KPO) i karty ewidencji odpadów (KEO).

Można prowadzić tzw. ewidencję uproszczoną, z zastosowaniem jedynie karty przekazania odpadów, jednakże tylko w przypadku gdy przedsiębiorca:

  • wytwarza odpady niebezpieczne w ilości do 100 kilogramów rocznie,
  • wytwarza odpady inne niż niebezpieczne, niebędące odpadami komunalnymi, w ilości do 5 ton rocznie,
  • wykonuje wyłącznie usługę transportu odpadów.

Kartę przekazania odpadów sporządza przedsiębiorca, który przekazuje odpad. Przedsiębiorca, który przejmuje odpady, musi potwierdzić przejęcie odpadów na karcie przekazania odpadów wypełnionej przez przekazującego odpady, niezwłocznie po jej otrzymaniu.

Z uwagi na fakt, że świetlówki ze względu na zawartość rtęci są odpadami niebezpiecznymi, w przypadku wytworzenia ich na terenie zakładu należy je zakwalifikować zgodnie z katalogiem odpadów pod kodem 16 02 13* – Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12. Wytworzony odpad tego typu można magazynować nie dłużej niż przez trzy lata, jednakże należy pamiętać, że termin ten dotyczy wszystkich posiadaczy odpadu łącznie.

Emilia Kozakiewicz specjalista ds. gospodarki odpadami

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39974 )
Array ( [docId] => 39974 )