Europejskie standardy emisji spalin

Autor: Stwora Sylwia
Data: 29-10-2012 r.

Jednym z unijnych sposobów walki z nadmiernym zanieczyszczeniem środowiska, do którego w znacznej mierze przyczyniają się samochody, ciężarówki czy autobusy było wprowadzenie europejskich standardów emisji spalin. Normy EURO 1,2,3,4,5 precyzyjnie określają dopuszczalne wartości, jakie pojazdy muszą spełniać w tym zakresie, aby nie szkodzić ludziom i przyrodzie.

Od R49 po EURO 5

Standardy EURO określają maksymalny poziom emisji tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO), a także cząstek stałych i obejmują pojazdy, które posiadają silniki o zapłonie samoczynnym. Ich pierwowzorem była regulacja z 1982 roku nazywana R49. Osiem lat później pojawiło się pierwsze EURO tzw. EURO 0, ale dopiero EURO 1 (1 lipca 1992) przyniosło bardzo restrykcyjne wymogi wobec emisji spalin (CO – 4,5 g/kWh, HC – 1,10 g/kWh, NOx – 8,00 g/kWh), które zapoczątkowało trend doskonalenia silników spalinowych.

Kolejna norma EURO 2 (1 października 1996) przyniosła male zmiany, niewiele większe restrykcje wniosło EURO 3 (1 października 2001). Kiedy możliwości doskonalenia silników zostały wyczerpane, rozpoczęto prace nad wtórnym oczyszczaniem oleju napędowego. Tak zastosowanie znalazła selektywna redukcja katalityczna (SCR), do której niezbędne jest użycie płynu eksploatacyjnego AdBlue, który w momencie kontaktu ze spalinami zamieniany jest w azot i parę wodną. Obecnie istnieje też paliwo AdBlue pozwalające dostosować się do norm EURO 5, obowiązujących od 1 września 2006 roku dla lekkich samochodów osobowych i służbowych. Na 2014 rok planowana jest premiera normy EURO 6 dotycząca emisji spalin ciężkich samochodów.

Zakres obowiązywania norm EURO

Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej osoby, które chcą zarejestrować nowy samochód zakupiony w jednym z krajów członkowskich Wspólnoty muszą mieć potwierdzenie w postaci świadectwa homologacji lub dokumentu stanowiącego jego odpowiednik, które stanowi poświadczenie o spełnianiu europejskich norm w zakresie emisji zanieczyszczeń. Do określenia, którą normę dany pojazd musi spełniać wykorzystuje się pierwsze uruchomienie silnika w przeprowadzanym cyklu testowym.

Obecnie standardy dotyczące emisji tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO), a także cząstek stałych są ustalone dla większości osobówek, ciężarówek czy autobusów. Jeśli pojazd nie spełnia danych limitów nie można go sprzedawać na terenie krajów UE z tym, że obowiązująca od 1 września 2009 roku norma EURO 5 (CO – 1,5 g/kWh, HC – 0,46 g/kWh, NOx – 2,00 g/kWh, PM – 0,02 g/kWh) nie jest wymagana wobec samochodów już jeżdżących.

Stwora Sylwia

Tagi: co2

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29739 )
Array ( [docId] => 29739 )