Nowe normy Euro 7 także dla opon i hamulców

Data: 15-11-2022 r.

Komisja Europejska proponuje wprowadzenie nowych norm - tym razem Euro 7. Mają doprowadzić do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, co z kolei ma się przełożyć na jakość powietrza. 

Nowy wniosek Komisji Europejskiej ma sprawić, że na terenie Unii Europejskiej będą sprzedawane nowe pojazdy silnikowe spełniające nowe normy emisji spalin. Ma to doprowadzić do zerowego poziomu emisji i jest realizacją Europejskiego Zielonego Ładu. Powstające samochody mają jednocześnie gwarantować taki poziom ceny, by nadal były dostępne dla konsumentów. 

Największe problemy dotyczące zanieczyszczenia powietrza występują w miastach. Zdaniem Komisji Europejskiej, nowe normy Euro 7 sprawią, że samochody - niezależnie od tego czy to samochody osobowe, ciężarowe, dostawcze czy autobusy - będę czystsze w rzeczywistych warunkach jazdy. 

Ważne: Nowy wniosek Komisji Europejskiej dotyczący emisji spalin odnosi się zarówno do emisji z rur wydechowych, jak i z hamulców i opon. Przełoży się on również na wprowadzenie surowszych norm jakości powietrza, zgodnie z propozycją KE z 26 października. 

Od 2035 r wszystkie samochody osobowe i dostawcze sprzedawane w UE będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Mimo to na drogach jeszcze w 2050 r. ponad 20 proc. samochodów osobowych, a ponad połowa samochodów ciężarowych będzie emitować zanieczyszczenia z rury wydechowej. Komisja podkreśla, że nawet samochody elektryczne nadal emitują zanieczyszczenia z hamulców i mikrodrobin plastiku z opon. 

Tym razem norma Euro 7 będzie odnosiła się zarówno do samochodów osobowych jak i ciężarowych, autobusów i samochodów dostawczych. Limity są takie same niezależnie od rodzaju paliwa jakie jest wykorzystywane w pojeździe. 

Zmieni się także sposób badania emisyjności pojazdów, poprzez wprowadzenie badań w codziennych warunkach drogowych, w tym także na krótkich odcinkach typowych dla dojazdów do pracy oraz w temperaturze do 45 stopni Celsjusza. 

Euro 7 oznacza również zaostrzenie wartości granicznych emisji spalin. Przepisy odnoszą się również do emisji takich substancji, które wcześniej nie były objęte regulacjami, jak chociażby podtlenek azotu. 

Ważne: Euro 7 po raz pierwszy na świecie będzie regulowało również kwestie emisji cząstek stałych z hamulców oraz emisji mikrodrobin plastiku z opon. Przepisy mają odnosić się do wszystkich pojazdów, w tym elektrycznych. 

Zgodność samochodów osobowych i dostawczych z przepisami będzie sprawdzana do momentu, gdy pojazdy te osiągną 200 tys. km i 10 lat. Jest to dwukrotnie dłuższy wymóg trwałości w zestawieniu z obecnie obowiązującą normą. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Komisji Europejskiej - portal ec.europa.eu

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42369 )
Array ( [docId] => 42369 )