Organizacje ochrony środowiska zaskarżą homologację WE

Data: 10-11-2022 r.

Jeśli oprogramowanie ograniczające skuteczność działania miałoby działać przez większą część roku, ze względu na uzależnienie jego stosowania od temperatury otoczenia, która najczęściej występuje na danym terenie, to jest to zabronione urządzenie ograniczające skuteczność działania. Zdaniem TSUE organizacje ochrony środowiska powinny mieć możliwość zaskarżenia homologacji typu WE pojazdów stosujących takie oprogramowanie na drodze sądowej. 

Sprawa rozpatrywana przez Trybunał dotyczyła zakwestionowania przez niemieckie stowarzyszenie ochrony środowiska przed sądem krajowym, decyzji niemieckiego federalnego urzędu ds ruchu pojazdów silnikowych. W decyzji tej dopuszczono stosowanie oprogramowania ograniczającego skuteczność działania, uzależniającego recyrkulację spalin w zależności od temperatury otoczenia. Stosując oprogramowanie, samochody osiągały współczynnik recyrkulacji spalin w zależności od temperatury wynosił: 0% w temperaturze poniżej 9 stopni Celsjusza, 85% gdy temperatura otoczenia wynosiła między -9 a 11 stopni Celsjusza, poziom 100% osiąga gdy temperatura przekracza 15 stopni. 

 

Stowarzyszenie uznało, że tak określone okno termiczne świadczy o tym, że oprogramowanie jest zabronionym przez UE urządzeniem ograniczającym skuteczność działania. 

Działanie stowarzyszenia zostało jednak zakwestionowane. Po pierwsze zaznaczano, że nie ma ono prawa kwestionować homologacji WE, po drugie podnoszono zgodność z prawem UE omawianego oprogramowania. Skargę uznano za niedopuszczalną. 

Ponieważ kwestie te stały się wątpliwe, sąd krajowy zwrócił się z pytaniem do TSUE. 

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-873/19: “Instalowane w pojazdach z silnikiem o zapłonie samoczynnym oprogramowania ograniczającego skuteczność działania działającego w występujących zwykle temperaturach otoczenia i przez większą część roku stanowi zabronione urządzenie ograniczające skuteczność działania. Uznane organizacje ochrony środowiska powinny mieć możliwość zaskarżania na drodze sądowej homologacji typu WE pojazdów wyposażonych w „urządzenia ograniczające skuteczność działania”, których stosowanie może być zabronione.”

Urządzenia ograniczające skuteczność działania może być stosowane w drodze wyjątku, tylko wówczas gdy umożliwia ono uniknięcie ryzyka uszkodzenia lub awarii silnika z powodu wadliwego działania elementu recyrkulacji spalin. Dopuszcza się stosowanie takiego urządzenia jedynie wtedy, gdy nie jest dostępne inne rozwiązanie techniczne, które pozwoli uniknąć wskazanego wcześniej ryzyka. Niezależnie od tego - zawsze będzie ono zabronione, jeśli miałoby funkcjonować przez cały rok. 

Źródło:

Komunikat prasowy nr 176/22 dotyczący wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE C-873/19 - opublikowany na oficjalnej stronie internetowej TSUE - portal curia.europa.eu

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42353 )
Array ( [docId] => 42353 )