Spadek emisji CO2: Silniki samochodów są bardziej ekologiczne

Data: 02-05-2013 r.

Proekologiczne działania producentów aut widoczne są przede wszystkim w spadku emisji CO2. Według Jato Dynamics, średni poziom emisji dla samochodów fabrycznie nowych w Europie – spadł ze 140,9 g/km w roku 2010 do 136,1 g/km w roku ubiegłym. Samochody ekologiczne to nie przyszłość, to ważny segment rynku motoryzacyjnego.

Z analiz wynika również, że blisko jedna trzecia aut nowych, sprzedawanych na rynkach europejskich, klasyfikuje się do tzw. niskiej emisji CO2, czyli przedziału 101-120 g/km.

Najbardziej ekologiczne modele

W grupie marek popularnych liderem w Europie pozostaje Fiat. W ubiegłym roku średnia emisja CO2 aut tej marki wynosiła 118,2 g/km i była o 4,9 g niższa niż rok wcześniej. Dużą zasługę ma tu fabryka Fiat Auto Poland w Tychach: do najbardziej ekologicznych modeli turyńskiego koncernu zaliczono produkowane tam modele pandy oraz „pięćsetki”. Na drugim miejscu znajduje się Seat – 125,2 g/km, który w ubiegłym roku zmniejszył emisję o 6,1 grama. Jeszcze bardziej – o 6,5 g zredukował ilość CO2 trzeci w rankingu Citroen. Toyota, która w porównaniu z rokiem 2010 zmniejszyła emisję o zaledwie 1,7 g – spadła z miejsca drugiego na czwarte.

Do wysokiej pozycji włoskiej marki przyczyniły się produkowane w Polsce silniki. Małolitrażowy silnik Twin Air z zakładów Fiat Powertrain w Bielsku-Białej otrzymał w ubiegłym roku nie tylko najwyższe wyróżnienie, ale także nagrodę dla najlepszego debiutu (Best New Engine 2011) oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej (Best Green Engine 2011). Rok wcześniej, nagrodę Best New Engine 2010, otrzymał inny silnik produkowany przez Powertrain – oszczędny MultiAir Turbo o pojemności 1,4 litra.

 

Kurs na downsizing

Właśnie w tendencji do ograniczania wielkości silników widać proekologiczne działania producentów aut. Coraz szerzej stosowany jest downsizing, pozwalający przy mniejszych pojemnościach i oszczędniejszym zużyciu paliwa zachować wysoką moc, dynamikę i maksymalną prędkość. Rozszerza się oferta silników na alternatywne paliwa. Przybywa aut fabrycznie wyposażanych w instalacje LPG, ale z większym trudem przebijają się na rynek samochody zasilane gazem ziemnym CNG. Choć to wyjątkowo ekologiczne paliwo: przy jego spalaniu powstaje do 25 proc.

CO2 mniej niż przy spalaniu benzyny. Przy zastosowaniu biogazu – bilans CO2 wygląda jeszcze korzystniej. Zwycięzcą rankingu ekologicznych samochodów 2012/2013, opracowanego przez Niemiecki Klub Transportowy VCD, został volkswagen eco up!. To jedyny model, w pierwszej dziesiątce rankingu, zasilany gazem ziemnym i benzyną. Technologię wtrysku dla tego auta zaprojektowała wspólnie z Volkswagenem firma Bosch. Jest ona także dostawcą komponentów: sterownika silnika, wtryskiwaczy przystosowanych do zasilania gazem i benzyną oraz czujników temperatury i średniego ciśnienia. Volkswagen eco up! zużywa na 100 kilometrów tylko 2,9 kg gazu ziemnego, natomiast emisja CO2 wynosi zaledwie 79 gramów.

Bosch w swych działaniach na rzecz ekologii ma również w planach rozwijanie prac nad technologiami dla aut z silnikami elektrycznymi. Na badania nad elektryfikacją samochodowych napędów firma przeznacza rocznie blisko 400 mln euro. Zdaniem Boscha, mimo rosnącego ich znaczenia, przez najbliższe 20 lat nadal będą jednak dominować napędy spalinowe. Według prognoz firmy Bosch, w 2020 r. na ogólną liczbę około 100 milionów nowo wyprodukowanych pojazdów – będzie przypadać około 3 milionów pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu Plug-in oraz około 6 milionów samochodów hybrydowych.

Zdaniem Europejskiej Agencji Środowiska, transport samochodowy jest przyczyną aż 17,5 proc. gazów cieplarnianych. W 2010 r. przeciętna emisja CO2 auta w Polsce wynosiła 140,3 g/km. Agencja planuje zmniejszenie tej emisji w 2015 r. do 130 g/km. Zważywszy na tempo, w jakim producenci wprowadzają korzystne dla środowiska zmiany, powinno się to udać. Jest bardzo prawdopodobne, że w przyszłorocznym rankingu Best Global Green Brands motoryzacja jeszcze bardziej umocni swoją pozycję.

Radosław Brzeziński


Tagi: co2

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24501 )
Array ( [docId] => 24501 )