Podstawowa opieka zdrowotna - problemy pacjentów

Kategoria: Pacjent
Data: 09-06-2023 r.

Jako pacjenci mamy prawo do określonych świadczeń opieki zdrowotnej, a naszą "pierwszą linią wsparcia" są placówki podstawowej opieki zdrowotnej - tzw. POZ. Ich funkcjonowanie nie zawsze jest właściwe, a pacjenci mogą trafić na pewne bariery, które sprawiają, że w praktyce ich leczenie jest mocno utrudnione. 

Rzecznik Praw Pacjenta przygotował na swojej oficjalnej stronie internetowej zestaw pytań i wątpliwości, które spłynęły do niego od pacjentów. Na drodze do skorzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej jak się okazuje mogą się czaić różne niespodzianki. Rzecznik wyjaśnia także, które działania placówek się nie do zaakceptowania. 

Urlop lekarza rodzinnego

Zbliża się sezon urlopowy, może więc się zdarzyć, że wybrany przez pacjenta lekarz rodzinny będzie niedostępny. Placówka POZ ma w związku z tym obowiązek zapewnienia zastępstwa za nieobecnego w pracy lekarza, dzięki czemu jego pacjenci będą otrzymywać pomoc na normalnych zasadach. Odpowiednią informację pacjenci mają także otrzymać w rejestracji. 

Ważne: Placówka nie może odmówić pacjentowi udzielenia pomocy medycznej tylko dlatego, że wybrany przez niego lekarz rodzinny wyjechał na urlop. 

Rejestracja w wybranych godzinach

Jeden z pacjentów zwrócił się do Rzecznika w związku z ustalonymi godzinami przyjęć pacjentów w jego placówce POZ. Aby zapisać się do lekarza rodzinnego należało zgłosić się do placówki w godzinach od 8.00 do 11.00 albo między 15.00 i 17.00. Może się jednak zdarzyć, że zgłoszenie się do przychodni w takim terminie będzie niemożliwe. Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że takie ograniczenie jest niewłaściwe. 

Ważne: Placówka POZ jest zobowiązana do dokonywania bieżącej rejestracji pacjentów. Jeśli taka osoba pojawi się w placówce, powinna być odpowiednio obsłużona, niezależnie od godziny w której przyjdzie. 

Przychodnie POZ mają funkcjonować w godzinach od 8.00 do 18.oo w dniach od poniedziałku do piątku. Jest to czas, w którym personel placówki ma być dostępny dla pacjentów. To także godziny, w których placówka musi zapewnić kontakt telefoniczny z rejestracją, udzielić teleporady czy zapewnić osobistą wizytę pacjenta. 

Recepty od lekarza rodzinnego

Pacjent na stałe przyjmujący leki przepisane przez specjalistę, może zwrócić się do lekarza rodzinnego z prośbą o wypisanie recepty na taki lek. Nie ma przeciwwskazań, jeśli:
a) posiada zaświadczenie od lekarza specjalisty, z którego wynika, że lek jest przyjmowany na stałe
b) w jego dokumentacji medycznej znajduje się informacja o konieczności zażywania leku. 

Trzeba także pamiętać, że co do zasady to lekarz podejmuje decyzję o wypisaniu leku, ponieważ to on ponosi odpowiedzialności za skutki, które może wywołać przepisany lek. 

Czasami mimo korzystania z określonego leku, lekarz rodzinny może odmówić wystawienie recepty. Pacjentki często skarżą się, że taka sytuacja ma miejsce w przypadku tabletek antykoncepcyjnych. Jednak powinny pamiętać o tym, że lekarz POZ może wystawić jedynie doraźnie taką receptę, jeśli z jakiejś przyczyny kontakt z ginekologiem jest niemożliwy, przy czym potrzebne jest także okazanie zaświadczenia od ginekologa potwierdzające przyjmowanie określonego leku. 

Ważne: Lekarz rodzinny może odmówić przepisania recepty na leki antykoncepcyjne. 

Pacjentka w takiej sytuacji musi po prostu zgłosić się do ginekologa - aby skorzystać z wizyty nie jest potrzebne skierowanie. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43062 )
Array ( [docId] => 43062 )