System nie potwierdza prawa do leczenia - co dalej?

Kategoria: Pacjent
Data: 07-05-2023 r.

Może się zdarzyć, że podczas wizyty u lekarza, osoba ubezpieczona dowiaduje się, że nie ma uprawnień do skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej. W takiej sytuacji tzw. eWUŚ wyświetla status czerwony - czyli NFZ nie potwierdza prawa do świadczeń. Czy mimo to można skorzystać z pomocy medycznej? 

Elektroniczna Weryfikacja Świadczeniobiorców, nazywana eWUŚ jest systemem umożliwiającym weryfikację prawa do skorzystania z leczenia w ramach NFZ. System ten zbiera informacje z ZUS i KRUS oraz zawiera informacje dotyczące osób ubezpieczonych w innych państwach (UE i EFTA). System pozwala placówce medycznej zweryfikować prawo do skorzystania z leczenia przez pacjenta na podstawie numeru PESEL po potwierdzeniu jego tożsamości. 

 

Zdarza się jednak, że system wyświetla status czerwony, co oznacza, że NFZ nie potwierdza prawa do świadczeń. Co wtedy może zrobić pacjent? 

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest grupa osób, które mogą skorzystać ze świadczenia niezależnie od wyświetlanego w eWUŚ statusu. Są to:
a) członek rodziny osoby, która pobiera zasiłek chorobowy lub wypadkowy po zakończeniu ubezpieczenia
b) członek rodziny osoby, która ubiega się o przyznanie emerytury lub renty
c) kobieta w okresie ciąży, porodu lub połogu, która ma obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Polski, nawet jeśli nie jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym
d) osoba, która po wygaśnięciu obowiązku ubezpieczenia ma nadal prawo do świadczeń opieki zdrowotnej – w związku z ukończeniem szkoły ponadpodstawowej, studiów lub szkoły doktoranckiej.

Jeśli pacjent nie należy do żadnej z wyżej wymienionych osób także może skorzystać z pomocy medycznej potwierdzając swoje prawo do świadczenia. Wystarczy, aby pokazał jeden z dokumentów:
a) legitymację emeryta lub rencisty, na której będzie wpisany kod wojewódzkiego oddziału NFZ
b) aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego
c) zaświadczenie z zakładu pracy

Oczywiście nie każdy nosi przy sobie np. zaświadczenie z zakładu pracy, szczególnie, że pacjent zazwyczaj nie przewiduje, że system nie zweryfikuje jego prawa do świadczeń. Dlatego właśnie wystarczy, żeby osoba chcąca skorzystać z pomocy złożyła pisemne oświadczenie o tym, że przysługuje jej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Wzór tego oświadczenia otrzyma w placówce, w której chce skorzystać ze świadczenia. 

Ważne: Takie oświadczenie powinna złożyć jedynie osoba, która jest w stu procentach pewna, że przysługuje jej prawo do świadczeń medycznych. Jeśli rzeczywistość okaże się inna, pacjent zostanie obciążony kosztami leczenia przez Narodowy Fundusz Zdrowia. 

W przypadku gdy stan zdrowia nagle się pogorszy, pacjent i tak otrzyma pomoc medyczną, nawet jeśli nie jest w stanie wypełnić swojego oświadczenia. W takim przypadku będzie jednak zobowiązany do przedstawienia dokumentu potwierdzającego jego prawo do leczenia w ramach NFZ w ciągu 14 dni od rozpoczęcia udzielania świadczeń medycznych albo w ciągu 7 dni od zakończenia leczenia w oddziale szpitalnym. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia - portal nfz.gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42945 )
Array ( [docId] => 42945 )