Telefoniczna rejestracja w placówkach medycznych

Kategoria: Pacjent
Data: 16-05-2023 r.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie potwierdził stanowisko Rzecznik Praw Pacjentów - obowiązek placówki POZ dotyczące udostępnienia kontaktu telefonicznego z placówką nie może być iluzoryczny. Pacjent musi mieć możliwość skontaktowania się z rejestracją.

Któż z nas nie próbował kiedyś dodzwonić się do przychodni by w taki szybszy sposób zarezerwować sobie wizytę. Szybkość w tym przypadku może być tylko pozorna. Można też odnieść wrażenie, że podany numer jest tylko spełnieniem odgórnie narzuconego obowiązku, w związku z czym żaden pracownik nie ma w planach go odbierać. Po kilkudziesięciu minutach oczekiwania pacjent rezygnuje. Czy jednak tak powinien wyglądać dostęp do telefonicznej rejestracji? 

Zdaniem Rzecznika Praw Pacjentów - zdecydowanie dostęp do telefonicznej rejestracji w placówce medycznej powinien być realny. I w jednym z najnowszych wyroków sąd potwierdził to stanowisko Rzecznika. W wyroku z 25 kwietnia 2023 r., sygn. V SA/Wa 2642/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zaznaczył, że przychodnia rodzinna ma obowiązek zapewnić realną możliwość nawiązania kontaktu telefonicznego z placówką. Pacjent ma prawo i powinien mieć możliwość dodzwonić się do rejestracji bez przeszkód. 

Jeszcze w 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta prowadził postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego w jednej z placówek. Okazało się, że odbierany jest w niej jedynie co piąty telefon, a zatem możliwość nawiązania połączenia przez pacjenta jest bardzo ograniczona a szansa na umówienie wizyty telefonicznie była wręcz iluzoryczna. Zdaniem Rzecznika Praw Pacjentów takie działanie narusza zbiorowe prawa pacjentów. Tego samego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w przytoczonym wyroku. 

Ważne: Zgodnie z obowiązującymi przepisami pacjenci powinni mieć zagwarantowaną możliwość nawiązania połączenia z rejestracją POZ bez zbędnej zwłoki, a wszelkie ograniczenia w tym zakresie nie są dopuszczalne i świadczą o stosowaniu przez placówkę medyczną praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Narusza to prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.  

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjentów - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42978 )
Array ( [docId] => 42978 )