Teleplatforma Pierwszego Kontaktu

Kategoria: Pacjent
Data: 08-01-2023 r.

TPK czyli Teleplatforma Pierwszego Kontaktu do droga na uzyskanie niezbędnej pomocy medycznej przez telefon. Jest czynna również w nocy, w weekendy i w święta. Można się z nią skontaktować telefonicznie lub przez formularz dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia 

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest alternatywą dla nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Zamiast wizyty w placówce można skorzystać z konsultacji telefonicznej wybierając bezpłatny numer telefonu. Pod tym numerem dyżurują: położna, pielęgniarka i lekarz. Poradę można otrzymać w kilku językach, m.in. polskim, angielskim i ukraińskim. 

Ważne: Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest czynna poza godzinami pracy placówek POZ, czyli od godziny 18.00 do 8.00, a także w weekendy i święta całodobowo. 

Rozmowa z konsultantem rozpoczyna się od przeprowadzenia wstępnego wywiadu. To jest moment w którym pacjent będzie także weryfikowany - wymagane jest podanie imienia, nazwiska oraz numeru PESEL. W kolejnym kroku, w zależności od wyników tego wywiadu, z pacjentem kontaktuje się pielęgniarka, a jeśli to konieczne to lekarz. 

Przeprowadzona w ten sposób konsultacja umożliwia także otrzymanie e-recepty, a w razie konieczności również e-zwolnienia. Pacjent może również otrzymać e-skierowanie na szczepienie przeciw COVID-19. 

TPK umożliwia także kontakt za pośrednictwem formularza internetowego, za pomocą którego można zamówić poradę telefoniczną. Po wypełnieniu formularza pielęgniarka bądź lekarz skontaktuje się z pacjentem potrzebującym pomocy w ciągu trzech godzin. 

Godziny pracy Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TKP):
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 rano następnego dnia
- w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8.00 do 8.00 dnia następnego
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu pracuje poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. 

Z TPK można skorzystać w przypadku:

  • nagłego zachorowania
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, jednak gdy nie ma objawów mogących świadczyć o bezpośrednim zagrożeniu życia, zastosowane już środki i dostępne bez recepty leki nie przyniosły poprawy
  • jeśli zachodzi obawa, że oczekiwanie na wizytę w placówce podstawowej opieki zdrowotnej może doprowadzić do pogorszenia stanu zdrowia
Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia - portal gov.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42554 )
Array ( [docId] => 42554 )