Teleporada - tak, ale nie zawsze

Kategoria: Pacjent
Data: 10-06-2023 r.

Wiele placówek korzysta z możliwości, które dają teleporady. Obowiązujące przepisy nakazują jednak, by w określonych sytuacjach placówka przyjęła pacjenta w gabinecie lekarskim. Jacy pacjenci mogą wymagać, by przyjęto ich w placówce?

Teleporady stały się niezwykle popularną formą udzielania świadczeń medycznych. Są szybsze i wygodniejsze, jednak nie zawsze pozwalają one we właściwy sposób zdiagnozować stan pacjenta. Zdarza się więc, że pacjent wymaga osobistej wizyty lekarza. 

Pierwsza wizyta u lekarza rodzinnego

Dotyczy to między innymi pierwszej wizyty u wybranego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Wyobraźmy sobie pacjenta cierpiącego na chorobę przewlekłą, który musi wybrać nowego lekarza rodzinnego ze względu na zmianę miejsca zamieszkania. Taki pacjent ma prawo do osobistej wizyty u lekarza - nie musi się godzić na teleporadę. 

Ważne: Termin teleporady powinien być wyznaczony najpóźniej w następnym dniu roboczym od dnia zgłoszenia. Niedopuszczalne jest oczekiwanie wynoszące kilka dni. 


Zobacz także: Co zrobić, gdy placówka medyczna nie może zarejestrować pacjenta w dniu zgłoszenia się do przychodni 

Zgoda pacjenta na teleporadę

Zdarza się, że mimo tego, że pacjent wprost zgłasza chęć skorzystania z wizyty stacjonarnej, placówka medyczna przekonuje go, by skorzystał w pierwszej kolejności z teleporady. Oczywiście placówka może zaproponować takie rozwiązanie, jednak ostateczna decyzja należy zawsze do pacjenta. Jeśli nie wyrazi zgody na takie rozwiązanie, to placówka będzie musiała znaleźć mu termin na wizytę stacjonarną. 

Ważne: Pacjent nie może żądać wizyty osobistej, jeśli porada lekarska ma dotyczyć jedynie:
a) wystawienia recepty, która jest potrzebna do kontynuowania leczenia,
b) wystawienia recepty na zaopatrzenie w wyroby medyczne
c) wydania zaświadczenia lekarskiego.


Zobacz także: Mateusz Warchał: Jaki może być zakres pracy zdalnej w ochronie zdrowia https://serwiszoz.pl/praktycy-radza/mateusz-warchal-jaki-moze-byc-zakres-pracy-zdalnej-w-ochronie-zdrowia-7604.html?cid=K005DY&utm_source=experto24_pl&utm_medium=link&utm_campaign=HH_praktycy-radza-256

Obowiązkowe wizyty osobiste

W przepisach zawarty jest katalog pacjentów, którzy muszą być przyjmowani osobiście przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, nawet jeśli chcieliby wyrazić zgodę na teleporadę. We wspomnianym katalogu znaleźli się:
- pacjenci, którzy po raz pierwszy zgłaszają się do wybranego przez siebie lekarza POZ wskazanego w deklaracji wyboru lekarza (analogicznie w przypadku pielęgniarki i położnej POZ).
- dzieci do szóstego roku życia - jeśli nie jest to jedynie porada kontrolna w trakcie leczenia, które zostało ustalone podczas osobistego badania pacjenta, której można udzielić bez badania fizykalnego
- pacjenci z podejrzeniem choroby nowotworowej
- pacjenci z chorobą przewlekłą, w przypadku gdy doszło do zmiany objawów lub pogorszenia stanu zdrowia. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43064 )
Array ( [docId] => 43064 )