Lekarz ani farmaceuta - nawet udawany - nie zareklamuje leków

Data: 28-12-2022 r.

Od 1 stycznia lekarz, farmaceuta ani inna osoba stwarzająca pozory wykonywania zawodu medycznego nie może reklamować wyrobów medycznych. To wynik wejścia w życie niektórych przepisów ustawy o wyrobach medycznych. 

Co do zasady ustawa o wyrobach medycznych weszła w życie 7 kwietnia 2022 r., jednak vacatio legis niektórych regulacji zostało wydłużone. Dotyczy to rozdziału 12 przywołanego aktu prawnego, który jest poświęcony reklamowaniu wyrobów medycznych oraz reklamom systemu lub zestawu zabiegowego. 

W art. 55 ustawy został zawarty nakaz zrozumiałości reklamy kierowanej do publicznej wiadomości. Użyte w niej sformułowania mają być zrozumiałe dla laika, także wtedy gdy są to sformułowania medyczne i naukowe, zaczerpnięte z badań naukowych, opinii, literatury, opracowań naukowych i innych materiałów, co do zasady dedykowanych profesjonalistom. Przez profesjonalistów rozumie się osoby wykonujące zawody medyczne, dysponujące specjalistyczną wiedzą medyczną oraz doświadczeniem. 

Zgodnie z ustawą jako laika należy traktować użytkowników nieprofesjonalnych, takich jak pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy czy przeciętni użytkownicy internetu. 

We wspomnianym artykule pojawił się także trzy grupy zakazów dotyczących reklamy.
1. Zakaz wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne a także osób podających się za takie osoby. Nie można nawet przedstawiać osób prezentujących wyrób medyczny w sposób, który sugeruje, że wykonują taki zawód. Żadna osoba występująca w reklamie wyrobu medycznego lub produktu leczniczego nie będzie więc mogła podawać się ani sugerować, że jest lekarzem, farmaceutą, pielęgniarką, ratownikiem medycznym.
2. Od 1 stycznia reklamy nie mogą zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabywania reklamowanych wyrobów bądź nakłaniania rodziców lub innych osób dorosłych do ich zakupu.
3. Reklamy produktów leczniczych nie mogą dotyczyć wyrobów innych niż przeznaczonych do używania przez laików. 

Odpowiednie stosowanie przedstawionych zasad odnosi się również do innych działań, takich jak:
1. reklama działalności gospodarczej lub zawodowej, w której określony wyrób jest wykorzystywany do świadczenia usług
2. prezentacje wyrobów podczas spotkań, organizowanych w celu zachęcania do nabywania produktów bądź których efektem może być ich nabywanie
3. odwiedzanie osób wykonujących zawód medyczny w celu promocji wyrobów medycznych
4. sponsorowanie targów, wystaw, pokazów, prezentacji, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych, w tym dla osób wykonujących zawód medyczny lub prowadzących obrót wyrobami a także prezentowania wyrobów podczas takich spotkań
5. przekazywania próbek dla promowania produktu

NIL zastrzega, że odwiedzanie medyków w celu reklamy produktu będzie mogło odbywać się jedynie poza godzinami pracy, w terminie uzgodnionym i zatwierdzonym przez kierownictwo danej jednostki leczniczej lub osoby wykonujące zawód medyczny w ramach praktyki zawodowej. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Naczelnej Izby Lekarskiej - portal nil.org.pl
Ustawa z 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych - Dz.U. z 2022 r. poz. 974

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42517 )
Array ( [docId] => 42517 )