Praca z dzieckiem z ADHD w przedszkolu – strategia niezwracania uwagi

Data: 10-02-2015 r.

Pracując z dzieckiem z ADHD należy być konsekwentnym oraz stosować zasadę wzmocnień pozytywnych. Komunikując się z przedszkolakiem cierpiącym na to zaburzenie trzeba kierować do niego polecenia jasne i krótkie, mówiące o tym co ma zrobić, a nie czego nie robić.

Reakcji dziecka z ADHD często nie da się przewidzieć. Najtrudniejsze do zaakceptowania w chwili niekontrolowanego zachowania dziecka jest zastosowanie proponowanej przez specjalistów strategii niezwracania uwagi na jego zachowanie i spokojne oczekiwanie na wygaszenie emocji. W takich sytuacjach nauczycielom towarzyszy jednak niepokój o bezpieczeństwo samego dziecka i innych przedszkolaków, co budzi silne emocje i utrudnia zajęcie pozycji „obserwatora”. W takim przypadku należy więc racjonalnie ocenić:

 
  • czy zachowanie dziecka zagraża jego bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych dzieci w grupie – jeśli nie nauczyciel może próbować bezpiecznie unieruchomić dziecko (do czasu całkowitego uspokojenia, w tym czasie nie powinien rozmawiać z dzieckiem) lub ustąpić mu i wezwać pomoc (jeśli ocenia, że sam nie poradzi sobie z wybuchem).

W przedszkolu powinien istnieć system powiadamiania o potencjalnym zagrożeniu (np. zainstalowany w sali dzwonek).

  • jeśli w ocenie nauczyciela zachowanie dziecka nie zagraża jego bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych dzieci nauczyciel nie musi podejmować interwencji, może spokojnie poczekać na wyciszenie przedszkolaka, powinien jednak kontrolować sytuację i reagować stosownie do zmieniających się okoliczności.

Po zakończeniu wybuchu specjaliści każdorazowo zalecają: odesłanie (w celu uspokojenia emocji nauczyciela i dziecka) oraz zastosowanie konsekwencji - posprzątanie (naturalne konsekwencje zadośćuczynienia za straty, do których doszło w trakcie wybuchu) i przeproszenie wszystkich osób (również dzieci) zaangażowanych w trudną sytuację. Takie (konsekwentne) zachowanie dorosłych jest konieczne, by dziecko, chcąc uniknąć konsekwencji, miało motywację do zmiany zachowania i konstruktywnego sposobu rozładowywania emocji.

Całą sytuację należy również omówić z rodzicami. Poinformować o podjętych działaniach, uruchomionych konsekwencjach, zaprosić do ewentualnego wsparcia dziecka w chwili przeprosin.

Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36534 )
Array ( [docId] => 36534 )