Podejrzenie, że uczeń doświadcza przemocy domowej powinno być jak najszybciej zweryfikowane – nie zawsze jest to łatwe, ponieważ dzieci doświadczające przemocy niechętnie opowiadają o swojej sytuacji. Narzędzia opracowane przez Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia mają być wsparciem dla nauczycieli, którzy po zdiagnozowaniu ryzyka informują o sytuacji dyrektora szkoły i pedagoga szkolnego.
Rozpoznawanie symptomów przemocy domowej – poradniki dla nauczycieli
Pracownicy oświaty i służby zdrowia mogą już korzystać z kwestionariuszy wspomagających w rozpoznawaniu sygnałów świadczących o przemocy domowej wobec uczniów. Algorytmy opracowane przez „Niebieską Linię” są przeznaczone dla nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych.
Szczegółowe algorytmy dla nauczycieli
Algorytmy opracowane dla pracowników oświaty i służby zdrowia są bardzo dokładne i szczegółowe – wskazują, jak nauczyciele czy dyrektor szkoły powinni reagować na określone zachowania ucznia bądź rodzica, jak postępować w razie zaobserwowania określonych objawów czy pozyskania określonych informacji. W opracowaniach zwrócono także uwagę na sytuacje, w których ani pedagog szkolny ani pracownik służby zdrowia nie mogą poddać ucznia badaniom bez zgody rodziców.
Opracowania dla nauczycieli uwzględniają kilkadziesiąt zróżnicowanych sytuacji i omawiają oczekiwany sposób zachowania się. Stosowanie algorytmów w szkołach zwiększy liczbę ujawnianych przypadków przemocy domowej i wesprze system udzielania pomocy jej ofiarom.
Algorytmy można pobrać bezpłatnie ze strony Niebieskiej Linii
Algorytmy dla nauczycieli są dostępne na stronie internetowej Niebieskiej Linii do bezpłatnego pobrania. Opracowania są ogólnodostępne, jednak dyrektor szkoły i pedagog szkolny powinni zwrócić uwagę na to, aby nauczyciele zapoznali się z opisanymi w nich sytuacjami. O narzędziach warto wspomnieć podczas posiedzenia rady pedagogicznej.
strona internetowa Ogólnopolskiego Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia
Zobacz także: