Dopalacze to substancje psychoaktywne pochodzenia syntetycznego lub naturalnego o właściwościach zbliżonych do działania narkotyków. Oddziałują one na ośrodkowy układ nerwowy zmieniając nastrój i sposób zachowania się osoby zażywającej. To właśnie zmienione zachowanie ucznia powinno być dla nauczycieli pierwszym sygnałem wskazującym na to, że uczeń sięgnął po dopalacze. O podejrzeniu należy poinformować rodziców ucznia, pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły.
Objawy używania dopalaczy przez uczniów – wskazówki dla nauczycieli
Stosowanie dopalaczy dotyczy coraz większej liczby uczniów – również uczęszczających do szkół podstawowych. Problemem w szkole nie może zajmować się wyłącznie pedagog szkolny – zdolność rozpoznawania objawów jest ważna również dla nauczycieli i dyrektora szkoły.
Rozpoznawanie objawów – sygnały dla nauczycieli
Wśród sygnałów, które dla nauczycieli powinny być niepokojące i skłaniać do skontaktowania się z pedagogiem szkolnym wymienić należy:
- nietypowy dla ucznia przypływ energii,
- nagłe zmiany nastroju – od euforii, przez rozdrażnienie, po smutek,
- halucynacje wzrokowo-słuchowe,
- agresja,
- przekrwienie gałek ocznych,
- wymioty,
- utrata przytomności.
Nauczyciele i pedagog szkolny muszą pamiętać, że wymienione objawy mogą mieć również inne źródła niezwiązane z zażywaniem dopalaczy. W związku z tym o dolegliwościach ucznia należy poinformować pielęgniarkę szkolną, dyrektora szkoły i rodziców ucznia. Ucznia należy odizolować i wezwać pomoc medyczną w celu stwierdzenia w jakim stanie się on znajduje i – jeżeli zajdzie taka potrzeba – udzielenia mu pomocy medycznej.
Nauczyciele nie mają prawa przeszukiwać uczniów
Podejrzenie, że znajduje się pod wpływem środków psychoaktywnych nie jest dla nauczycieli podstawą do przeszukania go w celu potwierdzenia zażywania niedozwolonych środków. W takiej sytuacji nauczyciel o zajściu powiadamia dyrektora szkoły, a dyrektor szkoły wzywa rodziców oraz policję uprawnioną o przeprowadzenia przeszukania (art. 220 kodeks postępowania karnego).
Jeżeli potwierdzi się, że uczeń zażywał środki psychoaktywne, uczeń oraz jego rodzina powinna zostać objęta wsparciem w którego zainicjowanie powinni zaangażować się dyrektor i pedagog szkolny.
art. 220 ustawy z dnia z dnia 6 czerwca 1997 r Kodeks postępowania karnego (Dz.U z 1997 r. nr 89, poz. 555, z późn. zm.).
Zobacz także:
Tagi: pedagog szkolny, narkotyki
