Szkoła zobowiązana jest do podejmowania działań interwencyjnych, polegających na powiadomieniu policji, ale dotyczy to sytuacji kryzysowych, w szczególności takich, gdy młodzież używa, posiada lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe.
Szkoła powiadamia policję o narkotykach w szkole
Samo podejrzenie, że na terenie szkoły mogą znajdować się środki lub substancje, których posiadanie jest zakazane prawem uzasadnia wejście bez zapowiedzi do szkoły policjanta z psem i przeszukanie sal lekcyjnych.
Bez uzasadnionego powodu policja nie ma prawa dokonać w szkole przeszukania. Dotyczy to również niezapowiedzianego wejścia do klasy z psem policyjnym. Takie działanie musi być poparte uzasadnionym podejrzeniem, że w sali znajdują się zakazane substancje.
Zdiagnozowanie, że wśród uczniów szkoły są tacy, u których zespół zjawisk psychicznych i oddziaływań środowiskowych stwarza wysokie prawdopodobieństwo zagrożenia uzależnieniem, zobowiązuje dyrektora szkoły do organizowania działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród tej młodzieży. Dyrektor musi zadbać, by w szkole została opracowana, zgodnie ze statutem, strategia działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
Podejmowane przez szkołę działania interwencyjne powinny być prowadzone zgodnie z opracowaną procedurą, w której należy wskazać obowiązek powiadamiania policji w sytuacjach kryzysowych, niezależnie od tego czy sprawcą czynu zabronionego jest nieletni czy młodociany.
Posiadanie narkotyku jest przestępstwem, zagrożonym karą pozbawienia wolności do lat 3. Jeżeli przedmiotem czynu jest znaczna ilość środków odurzających lub substancji psychotropowych, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
O popełnieniu przez nieletniego czynu karalnego ściganego z urzędu, szkoła niezwłocznie zawiadamia sąd rodzinny lub policję oraz podejmuje czynności niecierpiące zwłoki, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu.
Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
Przeszukania pomieszczeń i innych miejsc można dokonać, jeżeli istnieją uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że określone rzeczy tam się znajdują.
-
art. 62 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r., poz. 124 ze zm.),
-
art. 4 § 3 ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 382),
-
art. 219 § 1, art. 220 § 3, art. 227, art. 304 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. nr 89, poz. 555 ze zm.),
-
art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 287, poz. 1687 ze zm.),
-
§ 3, § 9 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U. nr 26, poz. 226).
Zobacz także:
Tagi: problemy wychowawcze, narkotyki
