Zmiany w art. 2a ustawy o systemie oświaty mają na celu umożliwienie szerszego włączania jednostek wyspecjalizowanych w ochronie ludności w realizację działań profilaktyczno-edukacyjnych dotyczących różnego typu zagrożeń, w szczególności zagrożenia pożarowego, prowadzonych wśród dzieci i młodzieży. Działania te mają być podejmowane głównie przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej ze względu na to, że dysponują one odpowiednio przygotowaną kadrą oraz bazą materialną.
Od 1 marca zacieśnienie współpracy z Państwową Strażą Pożarną
1 marca 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którą jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostki innych właściwych służb mogą wspierać system oświaty w działaniach służących podnoszeniu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, w tym w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Formy współpracy mają być atrakcyjne dla dzieci i skuteczne
Celem rozszerzenia grona organów współpracujących z przedszkolami i szkołami jest umożliwienie realizowania atrakcyjnych dla dzieci działań edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego. W znowelizowanej ustawie nie doprecyzowano, co należy rozumieć pod pojęciem wspierania placówek. Z uzasadnienia projektu wynika jednak, że dyrektorzy powinni przede wszystkim korzystać z zasobów kadrowych, wiedzy oraz bazy materialnej, którą dysonują jednostki Państwowej Straży Pożarnej podczas organizowania interesujących z perspektywy dzieci działań edukacyjnych z zakresu prewencji i profilaktyki przeciwpożarowej.
Straż Pożarna nie zastąpi edukacji w przedszkolu
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty ma uatrakcyjnić i podnieść skuteczność edukacji. Należy jednak pamiętać, że wspieranie, o jakim mowa w art. 2a ust. 3 i ust 4 ustawy o systemie oświaty nie może oznaczać całkowitego zastąpienia przedszkola w realizacji treści podstawy programowej. Zgodnie z podstawą programową dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i w korzystaniu ze środków transportu;
3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
4) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
Wymienione kompetencje powinny być kształtowane zarówno podczas zajęć dydaktycznych, jak również w toku codziennych sytuacjach w przedszkolu i domu, we współpracy z rodzicami dzieci. Współpraca z Państwową Strażą Pożarną ma jedynie zwiększyć skuteczność działalności prowadzonej w ramach systemu oświaty.
- art. 1 pkt 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz.U. z 2015 r. 1629),
- załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).
Zobacz także: