Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej nie ma terminu ważności

Autor: Marzanna Czarnocka
Data: 10-12-2015 r.

Zasadność wydania kolejnej opinii wynika z bieżących potrzeb danego dziecka, a nie z daty jej wystawienia. Oprócz konieczności aktualizacji merytorycznej zawartości - zgodnie z aktualną sytuacją ucznia - zasadność wystawienia opinii może wynikać też ze standardów przeprowadzenia danego testu.

To aktualne potrzeby ucznia, które na przestrzeni kilku lat mogą się istotnie zmienić, dyktują konieczność wystawienia przez poradnię nowej opinii z uwagi na utratę „ważności” poprzedniej, a nie metryka tego dokumentu. Termin związany z możliwością wydania kolejnej opinii może również wiązać się ze standardami związanymi z zastosowaniem określonego testu, które przewidują konieczność zachowania odpowiednio długiego czasu do następnego badania, tak aby uniknąć błędów wynikających np. z „wyuczenia się” zadań testowych. Okres ten wynosi minimum od 1 roku do 2 lat.

Powyższe założenia nie wykluczają jednak możliwości przeprowadzenia badania innym testem lub badania osiągnięć dydaktycznych odpowiednio do poziomu wymagań programowych i postępów ucznia. Wniosek o wydanie opinii może być złożony w poradni w każdym czasie. Specjaliści zdecydują wówczas, jakiego rodzaju badania można, a nawet należy przeprowadzić. Poradnia ma obowiązek wydać opinię terminie 30 dni, a w szczególnych wypadkach - do 60 dni od dnia złożenia wniosku.

Przykład:

Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana po ukończeniu klasy III i zachowuje ważność przez cały okres kształcenia. Natomiast w tym czasie może być wydana uczniowi druga opinia, co do której wskazaniem będą inne okoliczności związane z funkcjonowaniem ucznia.

Opinia poradni o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej. Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i po uzyskaniu zgody rodziców lub na ich wniosek opinia może być wydana także uczniowi gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej.

Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej i informuje o tym rodziców.

Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla kadry zarządzającej placówek oświatowych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38185 )
Array ( [docId] => 38185 )