Wymiar i okres zatrudnienia nauczycieli wspomagających należy uzależnić do potrzeb uczniów

Autor: Marzanna Czarnocka
Data: 24-11-2015 r.

Dyrektor przedszkola lub szkoły zatrudniając nauczyciela wspomagającego musi przeanalizować zgodność kwalifikacji kandydata z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego  ucznia. Decyzja o wymiarze, formie i okresie zatrudnienia nie może być oderwana od zaleceń.

W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych od 1 stycznia 2016 r nowym obowiązkiem dyrektora będzie zatrudnianie nauczycieli wspomagających pracę z uczniami, których dotyczy kształcenie specjalne. Takie zatrudnienie każdorazowo będzie wymagało od dyrektora uwzględnienia zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Możliwość dodatkowego zatrudnienia pomocy dla ucznia wymaga przeanalizowania potrzeb wynikających z orzeczenia.

Wymiar i okres zatrudnienia nauczyciela uzależnia się od potrzeb ucznia

 

Zatrudniając nauczyciela wspomagającego dyrektor przedszkola lub szkoły musi wziąć pod uwagę, że jego zadania w odniesieniu do indywidualnych potrzeb ucznia (rozwojowych, edukacyjnych) będą odmienne w każdym przypadku.

Dyrektor przedszkola lub szkoły, podejmując decyzje o dodatkowym zatrudnieniu wraz zespołem nauczycieli i specjalistów, powinien przeanalizować potrzeby ucznia i zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zasoby kadrowe szkoły i to, jakie zadania ma realizować pracownik, a nawet przeanalizować kwalifikacje kandydatów. Dopiero na tej podstawie należy podjąć decyzje dotyczące tego:

  • kogo zatrudnić na stanowisku nauczyciela wspomagającego,
  • w jakim wymiarze zatrudnić nauczyciela wspomagającego,
  • w jakiej formie zatrudnić nauczyciela wspomagającego,
  • na jaki okres zatrudnić nauczyciela wspomagającego.

Ocena kwalifikacji pracownika należy do dyrektora

Dyrektor odpowiada za zatrudnienie nauczycieli zgodnie z kwalifikacjami. Każdorazowo powinien ocenić, czy nauczyciel lub inna osoba ma odpowiednie przygotowanie do prowadzenia określonego rodzaju zajęć lub wykonywania określonych czynności w sposób zapewniający rzetelne ich wykonanie. Ma przy tym prawo uznać przygotowanie nauczyciela za wystarczające - dbając o formalne potwierdzenie kwalifikacji, uznać, że spełniają kryteria merytorycznej pracy z uczniem.

W przypadku, gdy z dokumentów przedstawionych przez kandydata na określone stanowisko nie wynika wprost spełnienie wymagań formalnych, to oceny kwalifikacji należy dokonać w toku analizy programu ukończonego kierunku (specjalności) studiów i porównania ich z zadaniami, jakie będzie realizować nauczyciel na zajmowanym stanowisku.

Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38094 )
Array ( [docId] => 38094 )