Odpowiedź:
Zasady prowadzenia zajęć rewalidacyjnych
Uczennica posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w związku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Poradnia zaleca kontynuację nauki w szkole ogólnodostępnej. Kto w takiej sytuacji może prowadzić zajęcia rewalidacyjne i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Czy nauczyciel uczący w klasie może prowadzić zajęcia dydaktyczno -wyrównawcze?
Zajęcia rewalidacyjne może prowadzić nauczyciel posiadający kwalifikacje odpowiednie do zakresu niepełnosprawności ucznia. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych należy do zadań terapeuty pedagogicznego. Nauczyciel przedmiotu może prowadzić zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.( § 15 ust. 3, § 23 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, § 15, § 17 ust. 1, § 27 pkt 3 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, § 7 ust. 10 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym)
Uzasadnienie:
Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i § 4, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3, tj. osoba, która:
-
ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o których mowa w § 3-6, lub
-
posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Zgodnie z § 27 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do zadań terapeuty pedagogicznego należy miedzy innymi prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Kwalifikacje terapeuty pedagogicznego określono w § 22 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Zgodnie z § 15 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Zatem do ich prowadzenia mają przygotowanie nauczyciele, którzy realizują podstawę programową określonych zajęć edukacyjnych.
Zapamiętaj!
Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne, w tym korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Zgodnie z § 7 ust. 10 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, dyrektor powierza prowadzenie zajęć, rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.
Podstawa prawna
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2020.1280 t.j.) - § 15, § 17 ust. 1, § 27 pkt 3
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U.2020.1309 t.j.) - § 7 ust. 10
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.2020.1289 t.j.) - § 15 ust. 3, § 23 ust. 1, § 22
Zobacz także:
Tagi: szkoła, oświata, zajęcia rewalidacyjne