Szczegółowe zasady wystawiania ocen należy określić w statucie szkoły, który zatwierdza dyrektor szkoły. Zasady te muszą być zgodne z regulacjami zawartymi w rozporządzeniu sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Powiadomienie rodziców – obowiązki dla nauczycieli
W przypadku uczniów niepełnoletnich, obowiązki nauczycieli przewidują skuteczne poinformowanie rodziców lub opiekunów o przewidywanych ocenach rocznych. Termin i formę przekazania tych informacji określa statut szkoły (§ 11 ust. 9 rozporządzenia). Dyrektor szkoły ma prawo weryfikowania czy nauczyciele w sposób prawidłowy wywiązali się z tego obowiązku.
Istotne jest, że dyrektor szkoły nie może naruszyć bezwzględnego prawa do ustalania ocen przewidzianego dla nauczycieli – nie może on ingerować w podjęte decyzje, jeżeli są one zgodne z zasadami określonymi w statucie oraz pozostają w zgodzie z regulacjami MEN.