Rozporządzenie MEN z 1 lutego 2013 r. obowiązujące od 16 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych wprowadza zmiany, dzięki którym dyrektor szkoły, dyrektor przedszkola oraz nauczyciele będą mieli szerzy dostęp do form pomocy udzielanej uczniom.
Dyrektor szkoły i dyrektor przedszkola otrzymają od poradni wsparcie
Nowe przepisy mają wpłynąć na poprawę efektywności z jaką w szkołach i przedszkolach udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Poradnie wymienione w rozporządzeniu będą uczestniczyły w organizowaniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów (§ 9 ust. 2 rozporządzenia). Dzięki temu pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielania uczniom będzie miała charakter kompleksowy. Dyrektor szkoły lub dyrektor przedszkola oraz nauczyciele i specjaliści będą również w stałym kontakcie z poradnią, mając możliwość zwracania się o wsparcie w zakresie organizacji programu wsparcia dla ucznia.
Dyrektor szkoły otrzyma informacje o specyficznych potrzebach niepełnosprawnych
Poradnia, w której świadczona jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzieli dyrektorom wsparcia w zakresie określenia warunków nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, jakich wymaga uczeń niepełnosprawny. W tym celu dyrektor szkoły/dyrektor przedszkola musi złożyć pisemny wniosek do poradni.