Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalistycznego ma być udzielana według prostszych zasad, jednak nie MEN nie znosi obowiązku zespołowego opracowywania jej programu. Planowane są zmiany w zakresie udzielania pomocy uczniowi nieradzącemu sobie w jednej sferze funkcjonowania. W takich przypadkach obowiązki zespołu przejmie wychowawca praca którego zakłada współpracę z innymi nauczycielami.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie organizowana przez zespół
Nowelizacja przepisów dotyczących zasad na podstawie których uczniom będzie udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna ma na celu ograniczenie formalności na rzecz poświęcania większej ilości czasu uczniowi. MEN podkreśla jednak, że w nowe przepisy nie zwolnią dyrektora szkoły z obowiązku powoływania zespołu ds. opracowywania programu wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w takim przypadku musi być organizowana przez zespół nauczycieli i specjalistów.
Zmiana przepisów sprawi, że na dyrektora szkoły nie będzie nałożony obowiązek powoływania zespołu dla każdego ucznia, któremu ma być udzielane wsparcie, które obecnie obejmuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna. W praktyce oznacza to, że obowiązki zespołu przejmie wychowawca praca którego ma polegać na współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią oraz opiekunami. Wychowawca będzie określał zakres tej współpracy, może także zasięgać opinii dyrektora szkoły. Dotyczy to jednak tylko tych uczniów, którzy nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a ich trudności dotyczą jednej sfery funkcjonowania.