Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dyrektor szkoły odpowiada za powołanie zespołu, którego zadaniem będzie planowanie i koordynowanie pomocy dla uczniów wykazujących szczególne uzdolnienia. Zespół powinien składać się z nauczycieli poszczególnych przedmiotów, wychowawców oraz specjalistów.
Jeżeli w placówce nie zatrudnia się specjalistów kompetentnych do udzielania tego rodzaju pomocy psychologiczno-pedagogicznej – dyrektor powinien zadbać, by w planie rozwoju szkoły znalazły się szkolenia dla nauczycieli dzięki którym nauczyciele poznają zasady diagnozy i rozwoju ucznia uzdolnionego.
Do zadań zespołu należy ustalenie zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określenie form, sposobów oraz okresu w jakim będzie ona udzielana.
Indywidualne potrzeby uzdolnionego ucznia – dokumentacja
Organizacja rozwoju ucznia zdolnego wymaga założenia karty indywidualnych potrzeb, do której dyrektor szkoły wpisuje informacje o zakresie i formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W szkole pomoc ta jest udzielana w formie zajęć rozwijających uzdolnienia oraz zajęć specjalistycznych. Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem aktywnych metod pracy w grupie nie większej niż 8 osób. Zajęcia rozwijające trwają 45 minut, natomiast zajęcia specjalistyczne nie dłużej niż 60 minut.
Dyrektor placówki zobligowany jest do bieżącego kontrolowania efektywności pomocy udzielanej uczniowi i oceny jego postępów. Na podstawie zebranej dokumentacji podejmowane są decyzje dotyczące dalszego rozwoju ucznia.
W przypadku przejścia lub przeniesienia ucznia do innej placówki, karta jest przekazywana jej dyrektorowi (za zgodą rodziców bądź za zgodą ucznia pełnoletniego).