Rzetelna diagnoza warunkiem skuteczności programu naprawczego w szkole

Autor: Barbara Milecka
Data: 19-12-2014 r.

Niekiedy w szkole program naprawczy może okazać się koniecznością. Jego budowę zawsze powinna poprzedzać rzetelna diagnoza źródeł problemu. Jest to niezbędne, aby zaplanowane działania prowadziły do rzeczywistej, a nie tylko pozorowanej zmiany.

Pierwszym krokiem w myśleniu o działaniach naprawczych jest rozpoznanie problemu.

Diagnoza wstępna

W trakcie wstępnej diagnozy warto korzystać z następujących źródeł:

Prawdziwa przyczyna = skuteczne działanie

Podczas dalszej diagnozy należy mieć na uwadze 3 grupy czynników:

1)      uczniowskie (np. uzdolnienia i zainteresowania, stan zdrowia, aspiracje i motywacje, obecność na zajęciach, czas pracy samodzielnej);
2)      środowiskowe (np. funkcjonowanie rodziny, warunki pracy domowej, środowisko rówieśnicze, współdziałanie rodziców ze szkołą i ich aspiracje);
3)      pedagogiczne (np. model i program szkoły, podręczniki i programy, wykształcenie i zaangażowanie nauczycieli, metody nauczania, relacje z uczniami, monitoring przebiegu procesów, ewaluacja).

Barbara Milecka, ewaluator w kuratorium oświaty, doświadczony nauczyciel i dyrektor szkoły, ekspert projektu Edukacyjna Wartość Dodana w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36244 )
Array ( [docId] => 36244 )