Procedura obserwacji zajęć powinna określać ogólne zasady oraz ich szczegółową organizację, w tym:
Zasady obserwacji zajęć określa dyrektor szkoły
Sposób prowadzenia obserwacji zajęć określa dyrektor szkoły. Sam lub we współpracy z radą pedagogiczną może wypracować procedurę dostosowaną do potrzeb swojej szkoły. Z procedurą obserwacji zajęć należy zapoznać wszystkich nauczycieli.
-
osoby prowadzące obserwację,
-
zajęcia objęte obserwacją,
-
wskazanie, które obserwacje będą zapowiadane, a które prowadzone bez zapowiedzi,
-
narzędzia stosowane w czasie obserwacji,
-
sposób dokumentowania obserwacji.
Dyrektor może wpisać do plan nadzoru pedagogicznego rodzaj zajęć i czynności wykonywanych przez nauczycieli, które zamierza obserwować. Może także sporządzić odrębny plan, w którym określi cele, przedmiot i terminy obserwacji.
Procedura obowiązująca w szkole może także obligować dyrektora, w przypadku obserwacji zapowiadanych, do szczegółowego zapoznania się z dokumentacją prowadzoną przez nauczyciela i warsztatem jego pracy. Powinna ona także zawierać zapis pozwalający dyrektorowi rozstrzygać osobiście we wszystkich sprawach nieuregulowanych oraz kończyć się informacją od kiedy obowiązuje ona w szkoły. Procedurę musi podpisać dyrektor. Pod nią powinny znaleźć się także podpisy wszystkich nauczycieli, potwierdzające, że się z nią zapoznali.
Kiedy i w jakim zakresie obowiązek obserwacji zajęć będzie dotyczył dyrektorów szkół niepublicznych?
-
§ 5 ust. 3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. poz. 1538),
-
§ 20 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. nr 168, poz. 1324 ze zm.),
Zobacz także:
