Dyrektor szkoły do 30 maja bieżącego roku powinien dostać informację o tym, że organ prowadzący zatwierdził złożony arkusz organizacji szkoły na następny rok szkolny. Arkusz organizacji szkoły musi spełniać wytyczne, do ustalenia których Karta Nauczyciela upoważniła organ prowadzący (art. 42 ust. 7 Karta Nauczyciela).
Niezatwierdzony arkusz organizacyjny szkoły uniemożliwia jej pracę
Jeżeli arkusz organizacji szkoły, który do organu prowadzącego złożył dyrektor szkoły nie został zatwierdzony do końca maja – dyrektor szkoły musi natychmiast podjąć działania związane z negocjacjami w celu wypracowania porozumienia prowadzącego do zatwierdzenia. Szkoła, której arkusz organizacji nie jest zatwierdzony nie może funkcjonować. Arkusz organizacji szkoły jest bowiem podstawowym dokumentem organizacyjnym – dyrektor szkoły określa w nim organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym.
Zatwierdzając arkusz organizacji szkoły organ prowadzący wyraża zgodę na taką organizację realizowania szkolnego planu nauczania, jaką przedstawił dyrektor szkoły. Jeżeli arkusz nie jest zatwierdzony, to dyrektor nie ma dokumentu na mocy którego organizowana ma być praca szkoły.