Dyrektor szkoły nie straci biblioteki – założenia ustawy przyjęte

Data: 13-06-2013 r.

Rząd przyjął założenia do ustawy samorządowej – są korzystne dla dyrektora szkoły i dla nauczycieli, ponieważ nie uwzględniają propozycji zmian w funkcjonowaniu bibliotek. MAiC jest otwarty na propozycje bibliotekarzy i samorządowców.

Proponowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji umożliwienie bibliotekom publicznym realizowania zadań biblioteki szkolnej wywołało kontrowersje w środowisku bibliotekarzy i były nieakceptowalne dla nauczycieli. Zapis dopuszczał sytuację, w której dyrektor szkoły mógłby być zobligowany do zamknięcia biblioteki szkolnej. Rozwiązanie wywołało sprzeciw – brak biblioteki w szkole to nie tylko ograniczenie dostępu do kapitału kulturowego uczniów, ale również problem dla nauczycieli, którzy często korzystają z bibliotecznych pomocy dydaktycznych.

Dyrektor szkoły nadal będzie prowadził bibliotekę

 

Umożliwienie łączenia funkcji bibliotek szkolnych i bibliotek publicznych miało stanowić jedną z form oszczędności polegającej na przekazaniu władzom samorządowym swobody w zakresie realizowania usług publicznych. Placówka, w której dyrektor szkoły nie prowadzi biblioteki generowałaby niższe koszty.

Przyjęte przez Radę Ministrów założenia tzw. ustawy samorządowej nie zawierają zapisów obejmujących biblioteki. Dyrektor szkoły nadal będzie prowadził ją w ramach powierzonych zadań, co dla nauczycieli i uczniów oznacza możliwość korzystania ze szkolnych zbiorów zarówno w szkole, jak i w domu.

Solidarny sprzeciw bibliotekarzy oraz Związku Nauczycielstwa Polskiego doprowadził do kompromisu – z założeń tzw. ustawy samorządowej wykreślono zapis obejmujący biblioteki, a MAiC złożył deklarację chęci wspólnego wypracowania nowych rozwiązań, satysfakcjonujących dla nauczycieli oraz dyrektora szkoły.

Prace są w toku – podczas spotkania przedstawicieli środowiska bibliotekarskiego i samorządowców w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji (odbyło się 5 marca 2013 r.) podkreślano, że oszczędności w oświacie nie mogą polegać na ograniczaniu dostępu do biblioteki – nie tylko dla uczniów, lecz również dla nauczycieli.

Przedstawiono wstępny projekt założeń programu wykorzystania potencjału biblioteki szkolnej i publicznej, wyznaczono kierunki koniecznych działań związanych z nadaniem kondycji bibliotek prowadzonych przez dyrektora szkoły, a także dyskutowano na temat roli biblioteki we współczesnym świecie.

Źródło:

  • Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
  • Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30269 )
Array ( [docId] => 30269 )