Nowe limity dotyczące liczby dzieci niepełnosprawnych w oddziale przedszkolnym

Autor: Marzanna Czarnocka
Data: 06-06-2017 r.

Od 1 września 2017 r. przepisy dotyczące organizacji przedszkola wynikać będą z rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Sprawdź, jak zmienią się regulacje dotyczące liczebności oddziałów i liczby dzieci z niepełnosprawnością, które mogą do nich uczęszczać

W zakresie organizacji przedszkola nowe przepisy zachowują dotychczasowe rozwiązania przewidziane w ustawie o systemie oświaty dotyczące liczebności dzieci i uczniów w oddziale przedszkolnym, co oznacza, że liczba ta nie może być większa niż 25.

 

Zachowano także przepisy dotyczące liczby dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym. Tak jak dotychczas liczba ta wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci niepełnosprawnych. Nowe przepisy nie wskazują przy tym minimalnej liczby dzieci (dotąd określono, że liczba ta nie może być niższa niż 15 dzieci pełnosprawnych i nie mniej niż 3 dzieci z niepełnosprawnością). Natomiast wskazanie jedynie maksymalnej liczby dzieci w oddziale oznacza, że liczba ta może być niższa, w zależności np. od potrzeb dzieci i możliwości organizacyjnych przedszkola. Za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych, w oddziale przedszkola integracyjnego i w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym może być niższa niż określona w przepisach.

Nowe przepisy wprowadzają rozwiązanie umożliwiające – za zgodą organu prowadzącego przedszkole – zwiększenie liczby dzieci niepełnosprawnych w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym, jeżeli dziecko uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego.

Doboru dzieci do oddziału integracyjnego dokonuje dyrektor przedszkola za zgodą rodziców, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych. Zapis ten ma istotne znaczenie z uwagi na fakt, że w przepisach ustawy Prawo oświatowe nie wskazano szczegółowych kryteriów rekrutacji do tych oddziałów, przy zachowaniu prawa dzieci z niepełnosprawnością do rekrutacji w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

Przepisy rozporządzenia w sprawie organizacji przedszkola wprowadzają również zmiany w zakresie liczby dzieci w oddziałach specjalnych w przedszkolach specjalnych i ogólnodostępnych.

Porównanie starych i nowych przepisów dotyczących liczby dzieci w oddziałach specjalnych w przedszkolach specjalnych i ogólnodostępnych

dotychczasowe przepisy ramowego statutu

rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji przedszkola

w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8

w oddziale dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących – nie więcej niż 8

w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niewidomych i słabo widzących - od 6 do 10,

w oddziale dla dzieci niewidomych i słabowidzących – nie więcej niż 10

 w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16

brak rozstrzygnięć

w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8

brak rozstrzygnięć

 w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12

w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją – nie więcej niż 12

w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 10

w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 8

w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4

w oddziale dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – nie więcej niż 4;

w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi – nie więcej niż 4

brak rozstrzygnięć

w oddziale zorganizowanym dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, o których mowa powyżej – nie

więcej niż 5

w uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa.

sformułowanie „nie więcej niż” i brak określenia minimalnej liczby dzieci w oddziale oznacza, że istnieje możliwość zorganizowania oddziału, w którym liczba dzieci będzie mniejsza niż maksymalna

Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40449 )
Array ( [docId] => 40449 )