Realizacja planu rozwoju szkoły często wymusza na nauczycielach podnoszenie kompetencji i kwalifikacji. Zrealizowanie niektórych celów placówki nie jest możliwe bez właściwie wykwalifikowanej kadry. Dlatego, oprócz tego, że każdy nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego, to ma także obowiązek współuczestniczyć w realizacji priorytetów szkoły. W związku z tym dyrektor szkoły może kierować nauczycieli na szkolenia i zajęcia doskonalące, jeżeli uważa, że pozwolą one nauczycielom zdobywać kompetencje ważne z perspektywy realizacji planu rozwoju szkoły.
Warto zauważyć, że na sukcesy placówki składają się także indywidualne osiągnięcia nauczycieli - nie zawsze związane z realizacją planu rozwoju szkoły. Zadaniem dyrektora szkoły jest stworzenie nauczycielom takich warunków rozwoju, by doskonalenie stało się procesem świadomym, umożliwiającym nie tylko podnoszenie kompetencji osobistych, ale również pozytywnie wpływającym na realizowanie planu rozwoju szkoły.
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela w planie nadzoru pedagogicznego
Plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny musi zawierać informacje dotyczące tematyki szkoleń nauczycieli oraz uwzględniać wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym. Plan nadzoru pedagogicznego powinien więc zakładać skorelowanie realizacji planu rozwoju nauczycieli z planem rozwoju szkoły poprzez zapewnianie kadrze pedagogicznej takich form doskonalenia, które wpłyną na podnoszenie jakości kształcenia i będą stanowiły wsparcie w realizowaniu celów wychowawczych placówki.