Powołanie zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu

Data: 16-11-2012 r.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom uczęszczającym do przedszkoli musi być ukierunkowana na ich indywidualne potrzeby. Jeżeli nauczyciel przedszkola zdiagnozuje taką potrzebę, dyrektor przedszkola zobowiązany jest do jak najszybszego powołania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dyrektor przedszkola odpowiada za udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej każdemu dziecku, u którego rozpoznano indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe. Za rozpoznanie potrzeb odpowiada zarówno nauczyciel przedszkola jak i specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem. Zapewnienie optymalnego wsparcia jest możliwe poprzez jak najszybsze powołanie zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zespól ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka i rodziców

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana przez dyrektora przedszkola, który powołuje zespół oraz wskazuje osobę odpowiedzialną za koordynowanie jego działań. Zadaniem zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zaplanowanie indywidualnej ścieżki edukacyjnej lub edukacyjno-rozwojowej dla dziecka. Równie ważne jest udzielanie rodzicom lub opiekunom dziecka wskazówek dotyczących metod i form pracy poza placówką.

W skład zespołu wchodzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje do udzielania dziecku wymaganej pomocy.

W ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zespół realizuje zadania polegające na określeniu form, sposobów oraz okresu udzielania dziecku pomocy. Konieczne jest opracowanie planu działań wspierających oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

W celu zapewnienia skuteczności udzielanej pomocy należy dokonywać oceny jej efektywności. W razie braku oczekiwanych rezultatów, zespół podejmuje prace nad przygotowaniem nowego planu działań wspierających rozwój ucznia.

Spotkania zespołu odbywają się zgodnie z postanowieniem jego członków. Dyrektor przedszkola powinien czuwać , by ich częstotliwość zapewniała opracowanie planu pracy i pomocy terapeutycznej na takie okresy, które umożliwią ocenianie efektywności i podejmowanie kolejnych czynności zapewniających właściwą pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Każdy nauczyciel przedszkola pracujący z dzieckiem zobowiązany jest stosować się do zaleceń zespołu oraz tych, które wynikają z orzeczenia bądź opinii, którą wydano w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele i dyrektorzy muszą także dążyć do stałej współpracy z rodzicami lub opiekunami dziecka.

Podstawa prawna:

art. 4, 19, 20 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487)

Opracowanie redakcyjne: Marta Wysocka


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30182 )
Array ( [docId] => 30182 )