Szkolenia dla nauczycieli pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Dyrektor szkoły, zapoznając się planem rozwoju nauczyciela, powinien zwracać szczególną uwagę czy ten zamierza on poszerzać wiedzę i kompetencje z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciel uczestniczący w takich szkoleniach będzie posiadał specjalistyczne kompetencje do pracy w zespole ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którego powołanie jest obowiązkiem dyrektora szkoły. Sam dyrektor szkoły również powinien uczestniczyć w szkoleniach dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podczas których zdobędzie wiedzę niezbędną przy powoływaniu oraz monitorowaniu pracy zespołu wspierającego ucznia.
Szkolenia dla nauczycieli i kadry kierowniczej są organizowane przez wojewódzkie ośrodki doskonalenia nauczycieli, a udział w nich może stanowić jeden z etapów realizacji planu rozwoju zawodowego.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W celu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów należy dążyć do indywidualizowania procesu nauczania tak, aby uczniowie ze specjalnymi potrzebami mieli możliwość korzystania z poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnie do indywidualnych potrzeb.
Szczegółowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Obowiązki dyrektora szkoły i nauczycieli wskazane w rozporządzeniu wskazują na konieczność kierowania pracowników szkoły na szkolenia dla nauczycieli z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.