Nowości oświatowe stanowią ostateczne wykonanie delegacji ustawowej zawartej w ustawie o systemie oświaty (art. 20zh ust. 4 ustawa o systemie oświaty). Odnoszą się do możliwości zmiany przez uczniów typu szkoły w trakcie trwania roku szkolnego. Przyjęte w grudniu nowości oświatowe dotyczą kwestii dotąd nieuregulowanych. Szczególnie istotne są regulacje dotyczące uzupełniania różnic programowych – na ich podstawie dyrektor szkoły może zobowiązać nauczycieli do określenia zasad wyrównywania różnic.
Regulacja zasad zmiany typu szkoły w trakcie roku szkolnego
Minister edukacji narodowej podpisała rozporządzenie wprowadzające nowości oświatowe w zakresie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły do innego. Nowe regulacje są ostatecznym wykonaniem upoważnienia, które zawiera ustawa o systemie oświaty.
Najważniejsze kwestie regulowane przez nowości oświatowe
Rozporządzenie wydane na podstawie delegacji zawartej w ustawie o systemie oświaty regule między innymi następujące kwestie:
- warunki przechodzenia ucznia z zasadniczej szkoły zawodowej do technikum lub liceum ogólnokształcącego,
- warunki przechodzenia ucznia z technikum do liceum ogólnokształcącego lub zasadniczej szkoły zawodowej
- zasady uzupełniania różnic programowych z poszczególnych przedmiotów,
- możliwości kontynuowania nauki języka obcego nowożytnego, nauczanego w szkole, z której uczeń przechodzi.
Rozwiązania do których odnoszą się nowości oświatowe mają uregulować zasady na podstawie których dyrektor szkoły wyraża zgodę na przyjęcie ucznia kształcącego się wcześniej w innym typie szkoły lub placówki.
Zgodę na przyjęcie do szkoły musi wyrazić dyrektor szkoły
Podkreślenia wymaga, że ustawa o systemie wymaga, aby zgodę na przejście ucznia z jednego typu szkoły do innego typu szkoły wyraził dyrektor szkoły, do której uczeń chce się przenieść (art. 20zh ust. 1 ustawa o systemie oświaty). Jeżeli dyrektor szkoły podejmie decyzję odmowną, to uczeń nie zostanie przyjęty do wybranej przez siebie placówki.
MEN czeka na opinie i uwagi
Minister edukacji narodowej wyraża zainteresowanie tym, na ile nowości oświatowe będą pomocne w praktyce. W związku z tym każdy dyrektor szkoły może zgłaszać swoje uwagi bezpośrednio do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
art. 20zh ust. 1 i ust. 4 ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2004 r. nr 256 poz. 2572 ze zm.)
Zobacz także:
