Ustawa o systemie oświaty zobowiązuje dyrektora szkoły nie tylko do publicznego ogłoszenia wykazu podręczników, które będą obowiązywały od września w terminie do 15 czerwca danego roku. Dyrektor szkoły powinien także umożliwić uczniom (rodzicom) obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły (art. 22b Ustawa o systemie oświaty).
Dyrektor szkoły organizatorem kiermaszu podręczników
Dyrektor szkoły jest zobowiązany do organizowania na terenie szkoły obrotu używanymi podręcznikami. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera wskazań dotyczących form tego obrotu. Dla nauczycieli z pewnością kłopotliwe byłoby, gdyby uczniowie zajmowali się tym w czasie lekcji, dlatego dyrektor szkoły musi wyznaczyć odpowiedni termin i miejsce.
Najczęściej stosowanym przez dyrektora szkoły jest zorganizowanie kiermaszu używanych podręczników. Kiermasz może odbyć się dopiero po ogłoszeniu listy podręczników, ale dyrektor szkoły musi pamiętać, że jeżeli uczniowie sprzedadzą podręczniki przed końcem roku szkolnego, to będzie to problem dla nauczycieli – nie będą mogli realizować zajęć dla których przewidzieli pracę z podręcznikami.