Zakończenie naboru uzupełniającego w szkołach i przedszkolach

Data: 14-07-2013 r.

Przy naborze uzupełniającym dyrektor szkoły obwodowej (gimnazja i szkoły podstawowe) powinien uwzględnić przede wszystkim kryterium zamieszkiwania w obwodzie danej szkoły. Dopiero później – jeśli dysponuje wolnymi miejscami – może ustalić inne kryteria dodatkowe dla dzieci spoza rejonu (np. uczęszczanie rodzeństwa do szkoły, bliskość miejsca zamieszkania, sytuację rodzinną ucznia, wyniki ze sprawdzianu po szóstej klasie, średnią ze świadectwa szkolnego).

W przypadku szkół podstawowych i gimnazjów ogólnodostępnych należy pamiętać, iż są to szkoły rejonowe. Oznacza to, iż pierwszeństwo przyjęcia mają uczniowie zamieszkujący w obwodzie danej szkoły. Jeśli zatem zdarzy się, iż rodzic nie zgłosi dziecka do szkoły w czasie naboru podstawowego dyrektor szkoły musi przyjąć dziecko w trakcie naboru uzupełniającego. Odbywa się to niezależnie od pozostałych wolnych miejsc w szkole. Nabór do szkół rejonowych będzie zawsze sprawiał trudności z uwagi na fakt, iż po zakończeniu naboru podstawowego mogą zgłosić się uczniowie zamieszkujący w rejonie szkoły.

 

Dyrektor szkoły powinien zatem podczas naboru podstawowego (jeśli jest to możliwe) przyjąć dzieci zamieszkujące w obwodzie i pozostawić miejsca wolne dla dzieci, które mogą zgłosić się w terminie późniejszym. Dzieci z poza rejonu szkoły powinny być przyjmowane dopiero w sytuacji, gdy przyjęte zostaną wszystkie dzieci chętne zamieszkałe w obwodzie szkoły. Ocena tego faktu jest możliwa zazwyczaj dopiero w sierpniu. W innym przypadku może zaistnieć problem oddziałów o dużej liczebności lub konieczność utworzenia nowych klas.

Odwołania a kryteria naboru

Częstym przypadkiem spotykanym w szkołach podczas naboru jest wnoszenie odwołań przez uczniów lub ich rodziców od nieprzyjęci dziecka do danej szkoły (placówki). Zazwyczaj odwołania są podstawowym kryterium naboru uzupełniającego. Na wolne miejsca przyjmowani są uczniowie (lub dzieci), które nie dostały się do danej szkoły, nie uczestniczyły w naborze lub dostały się do innych szkół (placówek), ale z różnych przyczyn chcą zrezygnować.

W szkołach (przedszkolach) integracyjnych i z oddziałami integracyjnymi nabór dzieci do grup integracyjnych odbywa się na podstawie posiadanych orzeczeń o niepełnosprawności lub niedostosowaniu społecznym. W przypadku zgłoszenia się większej liczby takich dzieci posiadających orzeczenie dyrektor musi dokonać wyboru (np. według danej niepełnosprawności, terminu złożenia podania, miejsca zamieszkiwania dziecka, sytuacji rodzinnej dziecka). Decyzja w tym względzie należy do dyrektora placówki.

Oddziały i szkoły specjalistyczne a kryteria naboru

Oddziały specjalistyczne to np. sportowe, dwujęzyczne, przysposabiające do pracy. Szkoły specjalistyczne to sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne. Nabór do tych oddziałów i szkół musi opierać się na rodzaju specjalności. Jeśli dotyczy to oddziałów i szkół sportowych podstawowe kryterium to wyniki sprawdzianu umiejętności sportowych. Jeśli dotyczy oddziałów dwujęzycznych – oceny z języków obcych. Podobnie jest w szkołach ponadgimnazjalnych, w których oddziały są profilowane (np. matematyczno-fizyczny – oceny z matematyki i fizyki, biologiczno-chemiczny- oceny z biologii i chemii).

Zakończenie naboru uzupełniającego

Jeśli po zakończeniu naboru uzupełniającego pozostają jeszcze uczniowie lub dzieci nieprzyjęte do szkół i przedszkoli dyrektor szkoły (przedszkola) może przyjąć dzieci (uczniów ) poza limit ustalonych miejsc lub odesłać do szkoły (przedszkola gdzie są wolne miejsca lub utworzyć dodatkowe oddziały albo wpisać na listę oczekujących (w przypadku przedszkola i dzieci w wieku 3-4 lat). Kwestie powyższe wymagają współdziałania szkół, przedszkoli i organu prowadzącego w tej kwestii. Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych objęci są bowiem obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki (do lat 18) a dzieci w wielu 5 lat i 6 lat obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego.

Jeśli zatem dziecko (lub uczeń) nie zostanie przyjęty do danej szkoły, przedszkola, do którego ubiega się o przyjęcie musi mieć zapewnione miejsce w innej szkole (przedszkolu) z uwzględnieniem zasady, iż droga ucznia klasy I-IV (odpowiednio dziecka 5 i 6 –letniego) do szkoły podstawowej (przedszkola) nie może przekroczyć 3 km a droga uczniów gimnazjów oraz klas V i VI do szkoły nie może przekroczyć 4 km.

Podanie do wiadomości wyników naboru uzupełniającego

Po zakończeniu naboru uzupełniającego dyrektor szkoły lub przedszkola powinien podać do wiadomości rodziców (np. wywiesić na tablicy ogłoszeń w szkole) ostateczną listę przyjętych uczniów (dzieci) do poszczególnych oddziałów.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30279 )
Array ( [docId] => 30279 )