Finansowanie organizacji kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami

Kategoria: Płace i finanse
Autor: Marzanna Czarnocka
Data: 22-09-2016 r.

Organ prowadzący ma obowiązek przeznaczenia środków na zadania związane ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, w wysokości nie niższej niż środki naliczone na ten cel w części oświatowej subwencji ogólnej.

2 rozdziały w planie finansowym

W planie finansowym szkoły są wyodrębnione 2 nowe rozdziały:

 
  • 80149 – Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego,
  • 80150 – Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych i szkołach zawodowych oraz szkołach artystycznych.

Przez wydatki związane z realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy należy rozumieć wydatki na wszelką działalność wykonywaną na rzecz uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w tym w odpowiedniej części również wydatki:

  • na utrzymanie budynku,
  • związane z administracją szkoły,
  • na wynagrodzenie nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących,
  • na wynagrodzenie dyrektora i wicedyrektorów szkoły itp.

Co można sfinansować ze środków na kształcenie specjalne

W ramach posiadanych środków szkoła musi zapewnić wszystkim uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu, w tym:

  • warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów;
  • zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.

W tym kontekście część wydatków związanych z kształceniem uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, np. wynagrodzenie specjalistów zatrudnionych w szkole, powinna być proporcjonalnie sfinansowana ze środków przeznaczonych na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji i metod pracy dla dzieci i młodzieży.

Marzenna Czarnocka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [cid] => K000KN [docId] => 39524 )
Array ( [cid] => K000KN [docId] => 39524 )