Kara porządkowa ulega zatarciu po upływie roku lub wcześniej

Kategoria: Stosunek pracy
Autor: Anna Trochimiuk
Data: 14-01-2016 r.

Po roku kalendarzowym nienagannej pracy karę uznaje się za niebyłą, a z akt osobowych pracownika usuwa się dokumenty związane z jej wymierzeniem wraz ze zmianą w spisie dokumentów. Informację o ukaraniu warto ponumerować w taki sposób, aby po roku nie trzeba było zmieniać numeracji pozostałej dokumentacji.

Dokumenty związane z wymierzeniem pracownikowi kary porządkowej przechowywane są w części B akt osobowych, gdzie - tak jak w pozostałych częściach - powinny być ułożone w porządku chronologicznym i ponumerowane. Usunięcie z akt osobowych odpisu zawiadomienia o ukaraniu karą porządkową kary powinno być powiązane z faktycznym usunięciem jej również z wykazu dokumentów.

Jeżeli po roku nienagannej pracy pracownika pracodawca nie usunie odpisu o wymierzeniu kary porządkowej, to pracownik może tego zażądać. Każdej osobie przysługuje bowiem prawo do kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą, w tym m.in. żądania ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane.

Odpis o wymierzeniu kary może mieć w aktach dodatkową numerację

Aby uniknąć konieczności ponownego numerowania kart akt osobowych oraz sporządzenia nowego spisu dokumentów po usunięciu odpisu o wymierzeniu kary porządkowej, dobrą praktyką jest nadawanie dokumentom numeracji dodatkowej, która pozwoli zachować ciągłość numeracji, np. 1a, 1b itd., lub umieszcza się w aktach osobowych notatkę o treści: „Dokument usunięto, zgodnie z art. 113 kodeksu pracy”.

Można wcześniej usunąć karę z akt osobowych

Kara ulega zatarciu z mocy samego prawa po upływie roku nienagannej pracy, liczonym od dnia nałożenia kary, czyli zawiadomienia pracownika o ukaraniu. Usunięcie z akt osobowych dokumentacji związanej z wymierzeniem pracownikowi kary porządkowej jest zatem obowiązkiem pracodawcy i nie zależy od składania dodatkowych oświadczeń w tym zakresie. Pracodawca może jednak, z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej, uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu.

Zdaniem Głównego Inspektoratu Pracy

Skoro żaden z przepisów Kodeksu pracy nie wprowadza odrębnych uregulowań, dotyczących usunięcia odpisu zawiadomienia o wymierzeniu kary porządkowej, w razie ustania stosunku pracy przed upływem terminu jej obowiązywania, można przyjąć, że zawiadomienie o ukaraniu powinno być usunięte z akt osobowych pracownika w ustawowym terminie, tj. po upływie roku kalendarzowego liczonego od dnia nałożenia kary. (GPP-517-4560-68-1/1/PE/RP)

Anna Trochimiuk, prawnik, specjalista prawa pracy i prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38343 )
Array ( [docId] => 38343 )