Jeśli dyrektor szkoły prowadzi akta osobowe pracowników, ale robi to w sposób nieprawidłowy, inspektor pracy nie może za to nałożyć mandatu. Wydaje wówczas wystąpienie, w którym wskazuje błędy popełnione w prowadzeniu akt osobowych. Na wystąpienie trzeba odpowiedzieć inspektorowi w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania i zastosować się do jego zaleceń.
Niedozwolone jest również niewłaściwe przechowywanie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych, czyli pozostawienie jej w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Nie należy więc trzymać dokumentów w miejscach, gdzie mogłyby zostać np. zalane, podarte, zgubione lub skradzione. Nie wolno trzymać niezabezpieczonej dokumentacji „na wierzchu”, należy trzymać ją w teczkach, najlepiej w zamkniętych.
W aktach osobowych można przechowywać wyłącznie odpisy lub kopie dokumentów dostarczanych przez pracowników. Jeśli doniosą do szkoły oryginalne dokumenty, należy sporządzić z nich odpisy lub kopie i włączyć je do akt osobowych. Można je poświadczyć za zgodność z oryginałem, lecz nie ma takiego obowiązku, warto jednak to zrobić, aby mieć pewność, że kopie rzeczywiście są identyczne z oryginalnymi dokumentami. Oryginały trzeba oddać pracownikowi.