Jak rozumieć produkt w uldze prowzrostowej

Kategoria: CIT
Data: 28-02-2023 r.

Zgodnie z art. 18eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik w określonych przypadkach może skorzystać z tzw. ulgi prowzrostowej, zwanej także ulgą na ekspansję. Może wówczas odliczyć od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Nasuwa się jednak pytanie - czym jest produkt? 

Ulga prowzrostowa została uregulowana w art. 18eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z przywołanym przepisem, podatnik, który uzyskuje przychody inne niż z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Odliczenia może dokonać do wysokości dochodów uzyskanych przez podatnika w danym roku podatkowym (innych niż z zysków kapitałowych), jednak do wysokości 1 mln. zł. w roku podatkowym.  Co ważne sama ustawa zawiera także definicję produktu, którym - zgodnie z art. 18eb ust. 2 jest rozumiany jak rzecz wytworzona przez podatnika. 

Co z podwykonawcami? 

Wątpliwości w zakresie rozumienia pojęcia produkt zgłosiła pewna spółka, która zajmuje się produkcją oraz dystrybucją produktów kosmetycznych. Spółka zaplanowała wprowadzić na rynek nową linię kosmetyków, pod własną marką, jednak za ich produkcję będą odpowiadały podmioty trzecie. Jednemu z podmiotów spółka zleci produkcję opakowań, innemu napełnianie wsadem kosmetycznym, zgodnie z przygotowaną recepturą. Spółka jako jedyna będzie natomiast odpowiedzialna za wprowadzenie kosmetyków na rynek i to ona będzie odpowiedzialna na podstawie przepisów o produktach kosmetycznych i ponosić wszelkie ryzyko związane z wprowadzeniem kosmetyków na rynek. Spółka będzie ponosiła również koszty związane z promocją nowej linii kosmetyków, aby zwiększyć jej rozpoznawalność i zwiększyć jej sprzedaż.  Czy biorąc pod uwagę taki proces produkcji, spółka może skorzystać z określonej ustawą o CIT ulgi na ekspansję? 

Produkcja tylko w ramach własnej działalności

Rozpatrujące sprawę organy podatkowe twardo stanęły na stanowisku, że ulga na ekspansję może być jedynie stosowana w odniesieniu do produktów, które zostały wytworzone przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Oceniając stan faktyczny doszły więc do wniosku, że działań spółki nie można uznać za samodzielną produkcję kosmetyków, bo ta jest zlecana podmiotom zewnętrznym. Z takim stanowiskiem zgodził się także Naczelny Sąd Administracyjny. 

Podkreślił w swoim wyroku, że w definicji produktu zawartej w art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT nie mieszczą się rzeczy zakupione przez podatnika i przez niego odsprzedawane, nawet jeśli robi to pod własną marką. 

Źródło:

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 18 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Bk 497/22, opublikowany w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych - portal gov.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42710 )
Array ( [docId] => 42710 )