Ubezpieczenie partnerów pracowników w kosztach uzyskania przychodu

Kategoria: CIT
Data: 31-05-2022 r.

Pracodawcy dość często proponuję ubezpieczenie grupowe dla swojego zespołu. Niekiedy pracownicy opłacają je samodzielnie, niekiedy jest to dodatkowe świadczenie z tytułu umowy o pracę wypłacane przez pracodawcę. Niekiedy umowa obejmuje także małżonków bądź partnerów pracowników. Kiedy pracodawca będzie mógł zaliczyć wydatki na ubezpieczenie w koszty uzyskania przychodów? 

Koszty uzyskania przychodów

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów musi on spełniać określone warunki. 

Musi być właściwie udokumentowany, musi być już dokonany, jego celem musi być uzyskanie przychodów lub zachowanie, zabezpieczenie źródła przychodów i niezbędnie musi mieć też związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Jak uzasadnić ubezpieczenie w źródłach przychodów? 

Aby zaliczyć wydatki na ubezpieczenie grupowe obejmujące także małżonków i partnerów pracowników, należy spełnić wszystkie te warunki. Pracodawca musi więc mieć właściwie udokumentowane te wydatki - polisa, zestawienie składek, ogólne warunki ubezpieczenia, specyfikacja warunków umowy. Wydatki są realnie ponoszone - uszczuplenie zasobów finansowych firmy następuje w momencie opłaty składki. Składki nie podlegają zwrotowi. 

Koszty ubezpieczenia nie są związane z przychodem, jednak mają bezpośredni wpływ na przychody i są związane z działalnością gospodarczą. Są one bowiem elementem systemu motywacyjnego, dodatkowo podnoszą komfort psychiczny pracowników dając im dodatkowe poczucie bezpieczeństwa - a to przekłada się na atmosferę w pracy, a w konsekwencji zwiększenie wydajności. 

Ważne: Wydatki na ubezpieczenie ponosi pracodawca i są to koszty pracownicze związane ze stosunkiem pracy.  Pracodawca powinien także opodatkować kwotę składki jako przychód ze stosunku pracy. 

Wyłączenia ubezpieczeń z kosztów

Składki na ubezpieczenie grupowe nie są zaliczane do wyłączeń zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeśli spełniają określone warunki.

Zgodnie z przepisami pracodawca może zaliczyć w kosztach uzyskania przychodu koszty umów ubezpieczenia na życie, wypadkowego i chorobowego, jeżeli:
1) nie jest uprawniony do otrzymania świadczenia z tytułu tych ubezpieczeń
2) umowa wyklucza w okresie 5 lat od daty jej zawarcia bądź odnowienia: wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia, wypłatę z tytułu dożycia określonego wieku, możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw tej umowy. 

***

Opłata składek w grupowym ubezpieczeniu na życie dla pracowników i ich partnerów lub małżonków, może być - po spełnieniu określonych warunków - uwzględniona w kosztach uzyskania przychodu pracodawcy. 

Źródło:

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 maja 2022 r. - sygn. 0111-KDIB2-1.4010.569.2021.1.PB

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41874 )
Array ( [docId] => 41874 )