Zbliża się termin rozliczenia premii regulaminowych

Kategoria: CIT
Data: 03-12-2012 r.

Pracodawcy pod koniec roku decydują o wysokości premii rocznych lub nagród przyznawanych pracownikom. Pomimo że powyższe profity stanowią rodzaj wynagrodzenia ze stosunku pracy, to sposób ich podatkowego rozliczenia przez pracodawcę, może powodować trudności. Warto wiedzieć, jak prawidłowo rozliczyć premie.

Premie regulaminowe to te, których wypłata uzależniona jest od spełnienia konkretnych, ustalonych z góry i zobiektywizowanych warunków określonych w umowie o pracę lub w regulaminie wynagradzania (premiowania). Premie regulaminowe mają charakter roszczeniowy – mogą być dochodzone przez pracowników na drodze sądowej.

Premie należy potraktować jak składniki wynagrodzenia za pracę, przysługujące pracownikowi za okresy dłuższe niż jeden miesiąc, wypłaca się z dołu w terminach określonych w przepisach prawa pracy. Termin wypłaty premii nie jest jednak regulowany przepisami prawa powszechnie obowiązującego, wobec czego należy przyjąć, że o okresie, za który świadczenie jest należne, oraz o terminie jego wypłaty rozstrzyga w odniesieniu do premii regulaminowych – postanowienie umowy o pracę lub zapis zawarty w regulaminie wynagradzania (premiowania).

Moment zaliczenia do kosztów regulaminowej premii rocznej

Metody memoriałowej opisanej powyżej nie należy stosować w celu ustalenia momentu potrącenia przez pracodawcę kosztów z tytułu wypłaty premii rocznych, ponieważ odnoszą się one wyłącznie do takich składników wynagrodzenia, które są należne za okresy nie dłuższe niż miesiąc.

Jednak organy podatkowe uważają, że okres, za jaki świadczenie przysługuje pracownikowi, ma drugorzędne znaczenie, liczy się natomiast to, kiedy stało się należne oraz czy dochowano ustalonego terminu jego wypłaty.

Opierając się na stanowisku organów podatkowych wyrażonym m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Katowicach z 2 listopada 2010 r., nr: IBPBI/2/423-1434/1/MO można powiedzieć, że regulaminowe premie roczne są należne na koniec roku, którego dotyczą, nawet jeżeli ich wypłata następuje już w roku następnym. O tym, czy pracodawca będzie mógł je rozliczyć w rachunku podatkowym grudnia, zdecyduje terminowość wypłat.

Przykład 1

Firma prowadzi działalność handlową. Na początku każdego roku opracowuje plan sprzedaży. W regulaminie premiowania obowiązującym w firmie znajduje się zapis, że w przypadku wykonania przez firmę rocznego planu sprzedaży, każdy z jej pracowników otrzyma premię roczną w wysokości 25% przysługującego mu grudniowego wynagrodzenia zasadniczego brutto. Wypłata premii powinna nastąpić do 20 stycznia roku następnego.

Jeżeli plan sprzedaży na rok bieżący zostanie wykonany w całości, a pracodawca do 20 stycznia 2013 r. wypłaci wszystkim pracownikom umówioną kwotę, wówczas będzie mógł zarachować premie roczne w koszty grudnia roku 2012.

Przykład 2

Umowy o pracę przewidują, że pracownikom, jeśli są zatrudnieni w firmie nie krócej niż 12 miesięcy, przysługuje premia roczna w stałej wysokości, płatna wraz z wynagrodzeniem za grudzień. Jednocześnie umowy te stanowią, że terminem wypłaty wynagrodzenia jest ostatni dzień roboczy miesiąca. Premie z rok 2011 pracodawca wypłacił nieterminowo, bo dopiero 10 stycznia 2012 r. W tej sytuacji wydatki związane z tym świadczeniem stały się kosztem podatkowym w styczniu 2012 r.

Jeżeli regulaminowe premie roczne zostaną wypłacone pracownikom do ostatniego dnia grudnia, wówczas składki ZUS należne od tych świadczeń również staną się kosztem podatkowym grudnia, jeśli pracodawca uiści je we właściwym terminie.

Pracodawca jest obowiązany opłacić składki od wynagrodzeń pracowniczych za dany miesiąc do 15. dnia następnego miesiąca. Jeśli jednak ustalony termin wypłaty premii rocznych przypada w następnym roku, a pracodawca chciałby rozliczyć składki od premii w tym samym miesiącu (roku), w którym rozliczył premie, wówczas składki należy wpłacić do ZUS z miesięcznym wyprzedzeniem.

Może się jednak zdarzyć, że pomimo dochowania wszelkich terminów podatkowe rozliczenie premii rocznych i składek należnych od tych świadczeń nie będzie możliwe w tym samym roku.

Małgorzata Rymarz, doradca podatkowy

Opracowanie redakcyjne: Katarzyna Brzozowska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30679 )
Array ( [docId] => 30679 )