Fiskus może zakwestionować PIT-11 przesłany e-mailem

Kategoria: PIT
Data: 22-01-2013 r.

Przepisy podatkowe nie określają formy, w jakiej płatnicy powinni przekazywać pracownikom informację o dochodach uzyskanych przez pracowników, ale też nie wskazują wprost na możliwość przesłania PIT-11 w formie elektronicznej. Dlatego też przed wysłaniem informacji drogą e-mailową, warto uzyskać interpretację indywidualną Ministra Finansów.

Do końca lutego 2013 r. płatnicy muszą przesłać informację o dochodzie uzyskanym przez zatrudnionych pracowników w 2012 r. (PIT-11) do urzędu skarbowego oraz bezpośrednio do pracowników. Pracodawcy, którzy chcą wysyłać pracownikom informacje PIT-11 drogą elektroniczną, powinni jednak najpierw wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Przepisy podatkowe nie wskazują, w jakiej formie płatnicy powinni przekazywać informację PIT-11 pracownikom, ale też nie zabraniają skorzystania w tym celu z poczty elektronicznej. Pozytywne stanowisko w tej kwestii zajmują również sądy administracyjne (por. wyrok WSA w Poznaniu z 22 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 486/10), a także organy podatkowe (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 października 2011 r., nr IPPB4/415-653/11-2/MP).

Należy jednak pamiętać, że to na płatniku ciąży obowiązek udowodnienia, iż wywiązał się on z obowiązku i przekazał pracownikowi informację PIT-11. Może to się okazać szczególnie trudne, w przypadku ewentualnej zmiany stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych na niekorzyść płatników. Dlatego też warto wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzyskanie pozytywnej interpretacji pozwoli na uniknięcie negatywnych konsekwencji w przypadku gdy organy podatkowe będą chciały w przyszłości zakwestionować elektroniczną formę przesyłania informacji PIT-11 do pracownika. Jeżeli pracodawca nie uzyskał indywidualnej interpretacji w tym zakresie, powinien rozważyć przekazanie informacj PIT-11 w sposób tradycyjny: pocztą lub bezpośrednio każdemu z pracowników.


WSA: Płatnik może przesłać PIT-11 e-mailem

Przekazanie deklaracji podatnikowi przez płatnika może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w sytuacji gdy wiadomość jest przesyłana w formie wiadomości elektronicznej z podpisem elektronicznym na adres podatnika (pracownika podanym w tym celu), pod warunkiem że zachowano wzór deklaracji. Opatrzenie wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym pozwoli zweryfikować, czy została sporządzona przez upoważniony podmiot. Udowodnienie doręczenia takiej deklaracji podatnikowi w przypadku zaistnienia w tym zakresie wątpliwości ciąży na płatniku. W celach dowodowych płatnik będzie mógł przedstawić elektroniczne potwierdzenie odbioru wiadomości elektronicznej, którą przesłano deklaracje.

Wyrok WSA w Poznaniu z 22 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 486/10

Autor: Izabela Ukonu, starszy konsultant w Accreo
Opracowanie redakcyjne: Marta Grabowska


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30944 )
Array ( [docId] => 30944 )