Wydatki na świąteczny konkurs dla klientów stanowią koszt podatkowy

Kategoria: PIT
Data: 14-12-2012 r.

Grudzień to czas w którym wielu przedsiębiorców organizuję przy pomocy internetu świąteczne konkursy dla swoich klientów. Sprawdź, czy wydatki związane z zakupem nagród stanowią koszt uzyskania przychodu.

Wydatki związane z zakupem nagród do konkursu dla klientów przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kosztami podatkowymi są zarówno koszty, związane bezpośrednio z uzyskiwanym przychodem, jak i koszty pośrednie, których powiązane z konkretnym przychodem nie jest możliwe, jednak ich poniesienie jest racjonalne i korzystne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wydatki na organizację konkursów nie zostały wprawdzie z nazwy wymienione w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, ale nie są również wymienione w art. 23 ustawy o PIT jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Nie można ich również zakwalifikować jako kosztów reprezentacji, wyłączonych jako koszt podatkowy zapisem w ust. 23 art. 23 ustawa o PIT, ponieważ reprezentacja wiąże się z okazałością i wytwornością, a organizacja konkursu internetowego tych cech nie ma.

Organizując konkurs z nagrodami w Internecie, przedsiębiorca ma konkretny cel – zaprezentować swoją firmę w mediach w taki sposób, aby zwiększyć swoje przychody. Zatem wydane nagrody będą stanowiły koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem że fakt ich wydania został odpowiednio udokumentowany.

Wydatek na organizację konkursu internetowego nie ma bezpośredniego związku z przychodem, ponieważ wpływa na jego uzyskanie w sposób pośredni. Jednakże wydatki na jego zorganizowanie i zakup nagród możesz zaliczyć w koszty już w momencie ich poniesienia.

 

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 5c). Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Podstawa prawna:

  • art. 22 ust. 1 i 5c, art. 23 ust. 1 i 23, art ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Autor: Krystyna Dąbrowska, doradca podatkowy

Opracowanie redakcyjne: Katarzyna Brzozowska


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30931 )
Array ( [docId] => 30931 )