Numer Identyfikacji Podatkowej jest to dziesięciocyfrowy kod, który służy do identyfikacji podatników w Polsce. Jest numerem niepowtarzalnym nadawanym przez naczelnego urzędnika skarbowego. Należy go podawać na dokumentach dotyczących zobowiązań podatkowych, a także należności niepodatkowych, które są pobierane przez organy celne i podatkowe.
Uzyskanie NIP-u
W celu uzyskania Numeru Identyfikacji Podatkowej należy złożyć zgłoszenie identyfikacyjne (NIP-1, NIP-2 lub NIP-3) do urzędu skarbowego. Jest to druk, który możemy otrzymać we właściwym nam urzędzie. Formularz NIP-1 lub EDG-1 wypełniają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, NIP-2 lub EDG1 osoby prawne i jednostki organizacyjne, które nie posiadają osobowości prawnej, a które są podatnikiem lub płatnikiem, NIP-3 osoby fizyczne, które nie prowadzą samodzielnie działalności gospodarczej.
Jeśli po uzyskaniu numeru nastąpią zmiany w danych należy je bezzwłocznie zgłosić poprzez aktualizację formularza, którą składamy do właściwego nam naczelnika urzędu skarbowego. Zarówno w przypadku zgłoszenia identyfikacyjnego, jak i aktualizacji należy przestrzegać wyznaczonych przez urzędy skarbowe terminów.
Co oznaczają cyfry w NIP-e?
Numer Identyfikacji Podatkowej nadany jest na całe życie lub na okres istnienia danego podmiotu. Zestaw cyfr w naszym NIP-e jest tak dobrany, aby był niepowtarzalny. Trzy pierwsze cyfry NIP-u, tzw. prefiks, oznaczają kod urzędu skarbowego, który nadał określony numer, natomiast dziesiąta z kolei cyfra jest tzw. cyfrą kontrolną.
Kto podlega obowiązkowi ewidencji i posiadania NIP-u?
Obowiązek taki posiadają osoby fizyczne i prawne, a także jednostki,
które choć nie posiadają osobowości prawnej to na podstawie odrębnych
przepisów są podatnikami, a także zakłady osób prawnych, podatnicy i
płatnicy ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych.
Katarzyna Szulik
Zobacz także: