Nowe zasady udzielania pełnomocnictw

Data: 21-04-2016 r.

W związku z wprowadzonymi w tym roku zmianami do Ordynacji podatkowej, zmieniły się procedury dot. pełnomocnictw podatkowych oraz formularze używane przy ich sporządzaniu. Sprawdź, nowe przepisy.

Jeśli przedsiębiorca chce upoważnić pracownika biura rachunkowego posiadającego własny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, do wysyłania w imieniu podatnika e-deklaracji, musi to zostać zgłoszone fiskusowi. Następuje to za pomocą formularza UPL-1. Formularz ten stanowi podstawę zamieszczenia danych pełnomocnika w systemie e-Deklaracje. Należy go złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Od 1 stycznia 2016 r., ustanawiając pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, należy korzystać z formularza UPL-1(5).

 

Terminy

Pełnomocnictwo zgłoszone na druku UPL-1 może być ważne bezterminowo. Do odwołania służy natomiast uaktualniony druk odwołania pełnomocnictwa OPL-1 i warto o tym fakcie pamiętać w sytuacji rozwiązania umowy o usługowe prowadzenie ksiąg. Natomiast do podpisywania pełnomocnictw deklaracji składanych w formie papierowej używa się obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. formularzy UPL-1P, a odwołuje się je na formularzu OPL- 1 P.

Forma złożenia pełnomocnictwa

Zgodnie z art. 165 § 3 Ordynacji podatkowej regulującym inicjatywę wszczęcia postępowania podatkowego datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu. Inaczej mówiąc, w tym przypadku nie liczy się termin np. stempla pocztowego, tylko termin dostarczenia. Dotyczy to zarówno druków UPL-1(UPL-1P) jak i OPL-1(OPL- 1P), które można składać też elektroniczne.

Od 1 stycznia 2016 r. do art. 80 a Ordynacji podatkowej dodano § 2b stanowiący iż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa może być złożone w formie dokumentu elektronicznego.

Do postępowania w przedmiocie ustanowienia, odwołania oraz zmiany zakresu pełnomocnika do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej stosuje się przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, który reguluje postępowanie podatkowe. Warto, w tym miejscu zwrócić uwagę na obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. dodany do tego działu ustawy rozdział 3 a regulujący powyżej opisywane kwestie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39006 )
Array ( [docId] => 39006 )