Bardzo istotne jest, aby wniosek zawierał uzasadnienie. Należy w nim wykazać, jaki ważny dla spółki interes lub interes publiczny przemawia za rozłożeniem zaległości podatkowej na raty. Z uwagi jednak na fakt, że kryteria ustawowe, na podstawie których naczelnik podejmuje swoją decyzję, są bardzo ogólne („ważny interes podatnika” lub „interes publiczny”), warto postarać się wykazać jak najwięcej powodów wskazujących na „potrzebę” rozłożenia zaległości na raty.
Wniosek o rozłożenie na raty zaległości podatkowej
Przede wszystkim należy pamiętać, że naczelnik urzędu skarbowego może rozłożyć zaległość podatkową na raty tylko i wyłącznie na wniosek – nie jest możliwe rozłożenie na raty z urzędu. Niezbędna jest zatem inicjatywa podatnika w postaci złożenia wniosku.
Określona liczba rat
We wniosku koniecznie trzeba wskazać, na ile rat podatnik chce, aby naczelnik rozłożył zaległość. Żądanie wskazane we wniosku nie jest oczywiście dla niego wiążące, ale określenie wiarygodnej liczby rat (odpowiadających stanowi faktycznemu opisanemu w uzasadnieniu) z pewnością będzie przemawiało na korzyść podatnika.
Czasowe problemy finansowe
We wniosku o rozłożenie na raty zaległości podatkowej należy podkreślić tymczasowość sytuacji, czyli brak możliwości zapłaty podatku. Podkreśl, że zdarzenie to (najlepiej, jeżeli niezawinione przez podatnika, jak w przykładzie – tzw. siła wyższa) może wywołać ujemne skutki nie tylko dla niego (zamknięcie firmy), ale również dla innych osób. We wzorze jest mowa o pracownikach, którzy stracą pracę i nie będą płacili podatków, jeżeli nie będą osiągali dochodów, a co więcej Skarb Państwa ucierpi, płacąc im zasiłki dla bezrobotnych. Tu wkraczamy więc w interes publiczny, który w zdecydowanie większej liczbie przypadków przekonuje naczelnika do pozytywnego ustosunkowania się do wniosku.
Dokumentacja
Wszystkie twierdzenia, informacje przytaczane we wniosku trzeba udowodnić. Dlatego warto postarać się załączyć jak najwięcej dokumentów potwierdzających, że twierdzenia zawarte w uzasadnieniu są prawdziwe.
Zapłata zaległości
W przypadku rozłożenia zaległości na raty należy płacić je wraz z odsetkami w terminach wyznaczonych przez naczelnika. W przypadku niezapłacenia w terminie którejkolwiek z rat terminem zapłaty całej zaległości podatkowej stanie się dzień właściwy do zapłaty sprzed podjęcia decyzji.
W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą wniosek o udzielenie ulgi podatkowej powinien także zawierać informacje dotyczące pomocy publicznej, tj. m.in. o jaką pomoc publiczną przedsiębiorca się ubiega oraz jakie jest jej przeznaczenie. Przedsiębiorcy powinni także przedstawić stosowne oświadczenia (informacje) o otrzymanej wcześniej pomocy publicznej.
Art. 67a § 1 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 613).
Zobacz także:
Tagi: zaległości podatkowe
