Rozwój e-handlu wymusza zmianę VAT

Kategoria: VAT i akcyza
Data: 14-07-2022 r.

Do końca roku 2022 r. mają wejść nowe przepisy o podatku VAT. Jest to związane z dyrektywą europejską odnoszącą się do wymogów dla dostawców usług płatniczych. Banki, instytucje kredytowe i instytucje obsługujące elektroniczny pieniądz czekają nowe obowiązki. 

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Z opisu wynika - niestety nie mamy jeszcze projektowanych przepisów - że zmiany są podyktowane koniecznością dostosowania polskich regulacji do przepisów europejskich. Do 31 grudnia 2023 roku państwa członkowskie mają implementować do swojego porządku prawnego przepisy dyrektywy Rady (UE) 202/284 z dnia 18 lutego 2020 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych. Tym razem prace nad odpowiednią polską regulacją zaczęły się nieco wcześniej, a zmiany do podatku od towarów i usług planowane są na ostatni kwartał 2022 r. 

 

Transgraniczny e-handel

Choć brzmi to dość srogo, to tak naprawdę dzięki możliwości robienia zakupów przez internet, bardzo rozwinęła się także transgraniczna sprzedaż towarów i usług. Jako konsumenci możemy przecież kupić chociażby odzież czy sprzęt elektroniczny w dowolnym państwie, a kurier przywiezie go pod drzwi. 

W rozumieniu dyrektywy "transgraniczny e-handel" odnosi się do takich dostaw towarów lub świadczenia usług, w których VAT należny jest w jednym państwie członkowskim, tyle że dostawca lub usługodawca znajduje się w innym państwie niż państwo dostawy (czyli mają siedzibę w innym państwie członkowskim lub w ogóle są zlokalizowane poza Unią Europejską). 

Naginanie prawa

Takie sytuacje bywają wykorzystywane przez niektórych przedsiębiorców. Nie wywiązują się ze swoich obowiązków dotyczących rozliczania VAT. 

Jeśli dodatkowo zasadą jest opodatkowanie w miejscu przeznaczenia, a konsument nie ma żadnych obowiązków księgowych, państwo nie ma możliwości skontrolowania takich transakcji, a to z kolei sprawia, że nieuczciwe firmy czują się bezkarne. 

Jak sobie z tym radzić? 

Pierwszym pomysłem, który może się w takiej sytuacji pojawić jest śledzenie płatności, ale państwa członkowskie nie mają prawa do tego rodzaju inwigilacji. Rozwiązaniem jest współpraca państw członkowskich, a jej podstawą prawną jest rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej.

Okazało się jednak, że zastosowanie przepisów w praktyce ujawniło potrzebę wprowadzenia dodatkowych narzędzi, które mogłyby zwiększyć skuteczność tej współpracy. 

Gromadzenie danych

Aby Państwa członkowskie mogły gromadzić dane dotyczące płatności związanych z VAT trzeba było zmienić dotychczas obowiązująca dyrektywę 006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. 

Potrzebny jest bowiem dodatkowy obowiązek ewidencyjny, narzucony na dostawcę usług płatniczych -  i te obowiązki znajdują się właśnie w przepisach dyrektywy, którą nowa polska ustawa ma implementować. 

Co się zmieni? 

Aby zapobiegać transgranicznym oszustwom podatkowym, przewidziano dodatkowe obowiązki dla dostawców usług płatniczych. Pod tą nazwą kryją się banki, instytucje kredytowe i instytucje pieniądza elektronicznego.

Nowe obowiązki dotyczą szeroko pojętej ewidencji. Wskazane instytucje mają prowadzić kwartalną ewidencję płatności, przechowywać ją przez 3 lata od zakończenia roku podatkowego, w którym nastąpiła płatność. 

Pliki w formie formularza elektronicznego xml mają być przekazywane Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej w ciągu miesiąca od zakończenia kwartału, którego ewidencja dotyczy. 

Warunki powstawania obowiązku

Przewiduje się, że aby w ogóle ten obowiązek powstał, konieczne jest wystąpienie kumulatywnie określonych warunków. Są nimi:
1) transakcja jest zawierana między płatnikiem w jednym państwie członkowskim, a odbiorcą zlokalizowanym w innym państwie, w tym także poza Unią Europejską - czyli dotyczy to tylko transakcji transgranicznych
2) w kwartale będzie więcej niż 25 transakcji na rzecz tego samego odbiorcy.

Źródło:

Informacja opublikowana w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowanej na oficjalnym portalu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42010 )
Array ( [docId] => 42010 )