Podatnik VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem dokonując zakupów na potrzeby prowadzonej działalności, ma on prawo dokonać odliczania VAT naliczonego wynikającego z faktur potwierdzających te zakupy. Odliczenia może dokonać w miesiącu otrzymania faktury bądź w miesiącu następnym.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera żadnych bezpośrednich regulacji prawnych związanych z obowiązkiem dokonywania korekty podatku naliczonego w przypadku niezawinionej przez handlowca straty w towarze. Spisanie w straty ubytki w świetle ustawy o VAT nie należy traktować jako przypadek, który powoduje brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupionym towarem.
Takie stanowisko możemy odnaleźć w piśmie w piśmie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 15 listopada 2006 r., nr 1473/WVO/ 443/70/141/2006/AN, gdzie możemy przeczytać:
"(…) Określając prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, należy mieć na względzie przeznaczenie zakupionego towaru czy usługi w momencie zakupu. Fakt późniejszego wystąpienia zdarzenia losowego, jakim jest kradzież lub zniszczenie towaru, nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru (…)"